Nytt nummer av Faktafyk ute nå!

Det nye nummeret av Faktafyk blir pakket og sendt ut til ungdomsskoler over hele landet i disse dager. Det er fortsatt mulig å melde seg på og motta gratis materiell.

Skrevet januar 7, 2014 i Nyheter Legg inn kommentar


Å bruke Faktafyk 2014

Her er årets Faktafyk
Adobe Photoshop PDFFaktafyk er et av Foreningen !les’ bidrag til arbeidet med leseopplæring for ungdomstrinnet, et fremragende verktøy som kan brukes til å øke både den generelle og den fagspesifikke lesekompetansen. Undervisningsoppleggene vi presenterer i år er i tillegg enkle å bruke, praktiske og varierte, basert på metodikk, strategier og strukturer fra ungdomstrinnsatsningen Motivasjon og mestring, og Ny giv. Og hvis du allerede hadde planlagt hva du skulle gjøre i år, glemte helt at du hadde bestilt Faktafyk, og lurer på hva du skal gjøre med et helt klassesett? Les litt til – så skal vi gi deg den beste grunnen til å bruke både magasinet og undervisningsoppleggene som følger med.

Eksamen
Elevene skal ikke lenger lese og skrive saktekster og skjønnlitteratur. Kompetansemålene er endret, og nå skal elevene kunne skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster både på hovedmål og sidemål, med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium. Eksempeloppgavene til norskeksamen 2014, viser at elevene heretter skal skrive minst to tekster, både på bokmål og nynorsk. Og så langt vi har sett, er det kun en av disse tekstene som skal være skjønnlitterær. Elevene kan få oppgaver som å skrive sammendrag eller kommentere for eksempel virkemidler og samspillet mellom elementer i en ukjent tekst. Disse endringene i både kompetansemål og eksamensform vil gi den typiske skjønnlitterære skrivingen mindre plass, mens sakprosatekstene får økt betydning.

verktøy
Nettopp derfor bør du bruke magasinet Faktafyk, for her, og i e-magasinet vårt som ligger på nettsiden faktafyk.no, finner du mange flotte kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster. Dette er modelltekster å arbeide ut fra for å gjenkjenne, lese, forstå og skrive de ulike teksttypene. Undervisningsoppleggene du finner på nettsidene våre, legger først og fremst vekt på å gi ungdommene (og dere) verktøy og gode strategier til å mestre lesing, leseforståelse og å skape rammer for egen skriving av sakprosa.

Opplegg
Undervisningsoppleggene, totalt seks stykker, ligger i sin helhet i e-magasinet. Oppleggene er knyttet til ulike artikler i magasinet, og kan brukes uten at du trenger å anstrenge deg særlig i forberedelsesfasen. Skriv ut ønsket antall kopier av oppgavene fra nett, eller koble til en prosjektør og la alt være muntlig, så er du klar. Oppleggene er ikke statiske, så du kan velge ut det du ønsker å bruke, trekke ut akkurat det du syns er spesielt morsomt eller interessant. Du kan velge å arbeide muntlig eller skriftlig, eller begge deler, ut ifra hvilke ferdigheter du ønsker å øve. Elevene kan arbeide alene, to og to, i små grupper eller i plenum, ut ifra hva du ser som hensiktsmessig. Og sist, men ikke minst, du kan bytte ut artikkelen opplegget tar utgangspunkt i, og bruke alle de ulike metodikkene, strategiene og strukturene til å arbeide med akkurat den artikkelen du ønsker. Det eneste det er vanskelig å si noe om, er tidsbruk. Prøv dere frem, bruk så lang tid du ønsker på det. Det viktigste er at uansett hva du velger og hvor lang tid det tar, så får elevene eksamensrelevant undervisning.

Best av alt, hvis du liker oppleggene, kan de brukes i flere fag enn norsk. Lese- og læringsstrategier er en variert og stor didaktisk og metodisk verktøykasse som ikke bare er norsklærerens ansvar. Etter 10 år i grunnskolen skal elevene ha like stor kompetanse på å lese og forstå en fagtekst i samfunnsfag, matematikk og mat og helse, som på å lese og forstå en novelle. Det vil si at alle lærere er ansvarlige for at elevene får både generell og fagspesifikk tekstkompetanse. Alle lærere bør kunne ulike lese- og læringsstrategier, for å veilede elevene til å finne frem til egne måter å finne mening i tekst. Arbeidet med dette magasinet kan du derfor dele med dine kollegaer, med samfunnsfag-, naturfag-, RLE- og Kunst og Håndverk-lærerne. For det er ingen tvil, kunnskapsløftet sier det ettertrykkelig: Alle lærere skal være leselærere.

Skrevet av lærer Hege Fjell som også har laget undervisningsopplegget for Foreningen !les.

Ikke bestilt gratis materiell? Vi har trykket noe ekstra som kan bestilles her

Sjekk ut e-magasinet her
Ta i bruk undervisningsoppgaver her