Nominerte til Uprisen

Nominasjonsjuryen har talt. Her er de nominerte bøkene til Uprisen – årets ungdomsbok 2019.

Skrevet januar 23, 2019 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Nominerte: Her er nominasjonsjuryen med de fem nominerte bøkene til Uprisen – årets ungdomsbok. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Sabotør av John S. Jamtli, Cappelen Damm
Slepp meg av Kathrine Nedrejord, Aschehoug
Den tolvte spelaren av Tor Arve Røssland, Samlaget
Til ungdommen av Linn Skåber. Illustrert av Lisa Aisato, Pitch
Bare spille ball av Michael Stilson, Cappelen Damm

– De nominerte bøkene tilhører forskjellige sjangre og alle viser originalitet innenfor sin sjanger. Bøkene tar opp viktige temaer på ulike måter og har blitt veldig godt likt av mange ungdommer på uprisen.no, sier nominasjonsjuryen.

– Dette er en spennende liste med ulike typer bøker. Bøkene vil garantert skape engasjement blant juryklassene. Det blir spennende å se hva de mener og hvem som til slutt vinner Uprisen. Takk til nominasjonsjuryen for godt arbeid, sier prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

Nominasjonsjuryen har bestått av:
Emilie Kauserud Bræck, Verket skole, 9A (Østfold)
Steffen Takvam Dale, 9c Husnes ungdomsskole (Hordaland)
Elise Holt, Ski ungdomsskole, 9C (Akershus)
Emma Valør Noreng, Grov skole, 10. trinn (Troms)
Jannicke Valstad Stenberg, Surnadal ungdomsskole 8CD (Møre og Romsdal)

Juryklassene er:
Bjørnsletta skole (Oslo)
Ener ungdomsskole (Hedmark)
Killingrud ungdomsskole (Buskerud)
Kjeller skole (Akershus)
Stokksund skule (Møre og Romsdal)
Straumen skole (Nordland)
Vinstra ungdomsskole (Oppland)

Uprisen – årets ungdomsbok deles ut 23. mai under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom sine tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og cirka 6 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer. Foreningen !les står blant annet bak tiltak som litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, leseaksjonene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle våre tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Uprisen
Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer på www.Uprisen.no