Nominerte til Uprisen 2020

Nominasjonsjuryen har talt. Her er de nominerte bøkene til Uprisen – årets ungdomsbok 2020.

Skrevet januar 22, 2020 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Nominert: Nominasjonsjuryen med (f.v.) Ida Susann Tronstad, Råmund Vang, Mari Rønningen, Leah Homme Haddeland og Stella Kolstad viser fram de fem nominerte bøkene til Uprisen 2020. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Dette er ikke oss av Neda Alaei (Gyldendal)
Følg med nå av Trygve Skaug (Cappelen Damm)
Enkebyen av Thomas Enger (Capitana)
Minus 14 av Espen Dekko (Gyldendal)
Brådypt av Elin Viktoria Unstad (Cappelen Damm)

– Det var mange bøker som var godt likt, så det var vanskelig å komme fram til de fem nominerte. Blant nominasjonene er det ulike bøker som ikke er innenfor en bestemt sjanger. I disse bøkene tror vi alle vil finne noe de liker og kan kjenne seg igjen i, sier nominasjonsjuryen.

Nominasjonsjuryen har bestått av:
Mari Rønningen (Smestad ungdomsskole)
Råmund Vang (Vågå ungdomsskule)
Stella Kolstad (Skøyenåsen skole)
Ida Susann Tronstad (Sunnylven skule)
Leah Homme Haddeland (Hisøy skole)

Prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les, Bjarte Bakken, synes årets nominasjoner er gode.

– Det er en spennende sammensetning med nye og mer etablerte stemmer. Det er også morsomt å se at en diktsamling blir nominert. Nå skal syv juryklasser fra ulike deler av landet i gang med å lese bøkene før vinneren kåres under Litteraturfestivalen på Lillehammer 28. mai, sier Bakken.

Juryklassene er:
Stokksund skule (Møre og Romsdal)
Li skole (Viken)
Hauketo skole (Oslo)
Straumen skole (Nordland)
Hokksund ungdomsskole (Viken)
Ajer ungdomsskole (Innlandet)
Søndre Land ungdomsskole (Innlandet)

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Uprisen
Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer på www.uprisen.no