Nominerte til Ungdommens kritikerpris 2021

Kritikerjuryen har bestemt seg. De nominerte bøkene til Ungdommens kritikerpris 2021 er nå klare.

Skrevet november 10, 2020 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Presse, Ungdommens kritikerpris, Videregående

Nominasjonsjuryen har bestått av Sindre Andersen, Vilde Sagstad Imeland og Egon Låstad. Dette er de åtte nominerte bøkene til Ungdommens kritikerpris:

Pedro Carmona-Alvarez: Inventarium (Kolon)
Vigdis Hjorth: Er mor død (Cappelen Damm)
Odd Klippenvåg: En lykkelig gift mann og andre noveller (Cappelen Damm)
Ingrid Nielsen: Den andre Jakobsstigen (Gyldendal)
Olaug Nilssen: Yt etter evne, få etter behov (Samlaget)
Ingrid Storholmen: Støvberar (Aschehoug)
Heidi Sævareid: Longyearbyen (Gyldendal)
V.S. Tidemann: Jeg, rommet (Oktober)

– Nominasjonsjuryen har hatt mange og gode diskusjoner, og vi mener at vi har kommet fram til en solid og variert liste. Her er både nominasjoner de fleste kan nikke gjenkjennende til, og nominasjoner som kan overraske og vekke nysgjerrigheten, uttaler juryen.

Les juryens begrunnelser her

De nominerte bøkene blir nå sendt til sju juryklasser i videregående skole rundt omkring i Norge. Elevene skal lese, diskutere og kåre vinneren av Ungdommens kritikerpris 2021. Prisen skal etter planen deles ut på Sentralen i Oslo 18. mars 2021.

– Nå blir det spennende å se hva elevene i de sju juryklassene mener. Vi vet fra tidligere år at de er grundige og engasjerte lesere, og at de sjelden er enige med de voksne, sier prosjektansvarlig for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les, Petra J. Helgesen.

Årets juryklasser er:
Agder: Vågsbygd videregående skole (Vg2-studieforberedende)
Innlandet: Stange videregående skole (Vg3-Dans og drama)
Trøndelag: Byåsen videregående skole (Vg1-studieforberedende)
Vestland: Kyrre videregående skole (Vg3- Studieforberedende)
Vestland: Årstad videregående skole (Vg3-påbygning)
Viken: Sørumsand videregående skole (Vg3-studieforberedende)
Viken: Roald Amundsen videregående skole (Vg2-studieforberende)

Kontakt:
Petra Helgesen
Prosjektansvarlig for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 977 82 805
Epost: petra@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.

Les mer her

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer her