Neda Alaei vant Uprisen 2024

Unge lesere i ungdomsskolen har kåret Neda Alaei til vinner av Uprisen – årets ungdomsbok 2024 for romanen «På én betingelse» (Gyldendal).

Skrevet mai 30, 2024 i Nyheter, Presse

Ungdommens favoritt: Neda Alaei er vinner av Uprisen 2024. Foto: Vibeke Røgler.

– Tusen takk! Takk for at dere har lest. Takk for at dere har latt dere røre av Yousef sin fortelling. Takk for at dere tar den på alvor. Og tusen takk for at det er så utrolig gøy å skrive for akkurat dere, sa Neda Alaei i sin takketale til ungdommene.

Alaei mottok prisen under et arrangement i Maihaugsalen på Lillehammer i forbindelse med Norsk Litteraturfestival. Dette er andre gang Alaei vinner Uprisen. I 2020 gikk hun helt til topps med debuten Dette er ikke oss.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Karakterene var spennende, det var lett å forstå handlingene deres og bli kjent med dem. Vi følte med karakterene. De var ikke svart/hvitt, de har dybde og er sammensatte, med ytre og indre problemer.

Les hele juryens begrunnelse her

De nominerte var:
Kongen av Sotra av Runo Isaksen, Teft forlag.
På én betingelse av Neda Alaei, Gyldendal.
Dronningen. Halve kongeriket 6 av Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen, Aschehoug.
Kvil i fred av Peter F. Strassegger, Samlaget.
Voksesmerter av Marte Mittet, Omnipax.

Juryklassene var:
Kragerø skole, Telemark.
Steinkjer barne- og ungdomsskole, Trøndelag.
Berg Montessoriskole, Troms.
Iveland skole, Agder.
Kråkerøy ungdomsskole, Østfold.
Vilberg ungdomsskole, Akershus.
Nysæter ungdomsskole, Vestland.
Stokksund skule, Møre og Romsdal.
Lom ungdomsskole, Innlandet.
Apalløkka, Oslo.
Sørvågen skole, Nordland.
Vardheia skule, Rogaland.

– Det er ikke overraskende at Alaei vinner Uprisen for andre gang. Hun er en ungdomsbokforfatter som virkelig ønsker å skrive for ungdom. De unge leserne merker at hun er på lag med dem, og selv om fortellingene hennes handler om ungdommer i svært spesifikke miljøer og med problemer utenom det vanlige, skaper bøkene hennes både gjenkjennelse og refleksjon, sier prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les, Petra Helgesen.

Kontakt:
Petra Helgesen
Prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les
Tlf.: 977 82 805
Epost: petra@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som skaper lesere og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart og Les og lek. I 2013 fikk Foreningen !les NBU-prisen og 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023 og ALMA 2024.

Les mer om Foreningen !les

Om Uprisen
Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer om Uprisen her