Miniseminar for skolebibliotekarer

Foreningen !les inviterer skolebibliotekarer i videregående skole til utdeling, forfattermøter og gratis miniseminar i forbindelse med Ungdommens kritikerpris på Sentralen i Oslo 14. mars 2019.

Skrevet januar 8, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Prisvinner: Demian Vitanza har akkurat mottatt Ungdommens kritikerpris for «Dette livet eller det neste». Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

180 elever i videregående leser nå de nominerte bøkene til Ungdommens kritikerpris. 14. mars deler ungdommene ut Ungdommens kritikerpris for 14. gang på Sentralen i Oslo. Vi inviterer skolebibliotekarer i videregående skole til å overvære utdelingen og forfattermøtene som elevene leder.

På morgenen samme dag arrangerer vi et miniseminar for skolebibliotekarer. Her får du en innføring i arbeidet med Ungdommens kritikerpris og forfattermøtene spesielt. I tillegg vil Ola Jostein Jørgensen (kritiker, redaktør og forfatter) fra nominasjonsjuryen oppsummere bokåret 2018.

Dagen vil gi dere et innblikk i arbeidet med Ungdommens kritikerpris: Ideen bak, erfaringer etter 14 år, hvordan elevene leser og jobber med bøkene. Gjennom forfattermøtene og utdelingen møter dere elevene. Vi håper dette kan være til inspirasjon og ha overføringsverdi til formidlingsarbeidet på din skole.

Seminaret er gratis. Vi spanderer lunsj.

Bindende påmelding til bjarte@foreningenles.no
Deltakerne må være med hele dagen.
NB! Begrenset med plasser. Førstemann til mølla …

Tid: 14. mars 2019, kl. 9:00 til 15:00
Sted: Sentralen, Øvre Slottsgate 3 i Oslo. Oppmøte i Direktørrommet.

Program:
9:00: Om UKP, hva og hvorfor? Om forfatterintervjuene, hvorfor? Hvordan forbereder elevene seg? Info om dagen. V/ Foreningen !les
9:40: Bokåret 2018. Og hvordan leste elevene på Wang vgs bøkene. V/ Ola Jostein Jørgensen
10:30: Poesislam
11:00 til 14:00: Forfattermøter. Elevene fra juryen intervjuer de nominerte forfatterne.
14:00: Utdeling av Ungdommens kritikerpris 2019. Kulturminster Trine Skei Grande deltar.
15:00: Slutt

Les mer om de nominerte bøkene og juryklassene på ungdommenskritikerpris.no

Spørsmål? Ta kontakt med bjarte@foreningenles.no