PM: Mer sakprosa i skolen

Med H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit til stede lanserer Foreningen !les onsdag 5. februar sakprosamagasinet Faktafyk.

Skrevet februar 4, 2014 i Forskning, Nyheter Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les

Lanseringen er i Sparebankstiftelsens lokaler «Kulturhuset i Oslo» i Øvre Slottsgate 3 onsdag 5. februar 2014 fra klokken 11.45 til 12.45.

Faktafyk er i regi av Foreningen !les og laget i samarbeid med ungdommer og øvrige bidragsytere. Magasinet har som mål å vekke interesse for sakprosa blant ungdom og presenterer et bredt utvalg av sakprosaartikler. 125 000 elever over hele landet har mottatt magasinet. I tillegg til H.K.H. Kronprinsessen vil bidragsytere og ungdomsskoleelever fra Sagene skole være til stede under lanseringen for å snakke om arbeidet med magasinet og interessen for sakprosa.

– Vi er veldig stolte over at Kronprinsessen har sagt ja til å være med på lanseringen av Faktafyk og på den måten synliggjøre sakprosa for ungdom, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

– Ungdom mangler tilgang på god sakprosa. Faktafyk har som ambisjon å presentere elever for ulike temaer og vise frem bredden i sakprosasjangeren, sier hun.

I årets nummer er det blant annet en lengre artikkel om tre unggutter som la ut på biltur til Hollywood gjennom Russland med et filmmanus i bagasjen. Faktafyk har intervjuet Norges nye pop-håp, Kid Astray, fotballtrener Tor Ole Skullerud og fantasyforfatter Alyson Noël. Magasinet inneholder også en sak om drivkraften for å krige i Afghanistan, samt bokomtaler, matoppskrifter og tips til hvordan en kan ta gode bilder på mobiltelefonen med mer.

PROGRAM LANSERING AV FAKTAFYK, ONSDAG 5. FEBRUAR

11:58 H.K.H Kronprinsessen ankommer Kulturhuset Sparebankstiftelsen.
12:00 Konferansier Heidi Marie Vestrheim ønsker velkommen og leser utdrag fra Faktafyk (White Snow).
12:05 Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les forteller om Faktafyk.
12.10 Konferansier leser fra artikkelen Camp Refuge.
12:12 Redaksjonsrådet for Faktafyk på scenen. Samtaler med ungdomsskoleelever som har bidratt i bladet, og intervju med Vemund Breen Haugen og Alva Pauline Gjerde om skriveprosessen.
12:16 Konferansier intervjuer resten av redaksjonsrådet i Faktafyk om arbeidet i
redaksjonsrådet: Isak Prinos, Mathias Weseth og Benedicte Overvaa.
12:20 H.K.H Kronprinsessen blir intervjuet av ungdomsskoleelev Mathias Weseth.
12:25 Kort intervju med Karoline Fægri og Jens K. Styve som har bidratt med tekst.
12:30 Karoline Fægri har kort foredrag om bakterier.
12:40 H.K.H Kronprinsessen forlater salen og snakker med pressen nede i foajeén.
12:41 Kokk Mattis Guldbransen (som er intervjuet i bladet) introduserer maten elevene skal få.
12:45 Slutt.

E-magasinet kan leses her.

Kontaktinformasjon:
Wanda Voldner                                                Hilde Slåtto
Daglig leder Foreningen !les                          Prosjektleder Faktafyk, Foreningen !les
99726531 | wanda@foreningenles.no            40606499 | hilde@foreningenles.no www.foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997 og er støttet av medlemmer i litteratur- og formidlingsbransjen. Foreningen !les jobber for å fremme lesing gjennom ulike kjernetiltak og løpende prosjekter. Det overordnede målet til foreningen er at flere leser mer, men hovedmålgruppa er ungdom mellom 13 og 19 år.