Boktips: Foreningen !leser

Bokåret 2019 ruller videre med flere gode leseopplevelser. Her er noen utvalgte tips av bøker vi i Foreningen !les leste i februar.

Skrevet mars 4, 2019 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter Legg inn kommentar

VIBEKE ANBEFALER:

Et hjerte i en kropp i verden
Av Deb Caletti
Oversatt av Heidi Sævareid
Gyldendal 2019

– Annabelle er en snill, flink og populær jente, som går siste år på high school. Hun lider av post-traumatiske stresslidelser etter en hendelse som totalt endret livet hennes. En full mann som snakker til henne i en iskø utløser et indre opprør. Hun begynner å løpe, og vil ikke slutte før hun har nådd den andre siden av USA. Hun ønsker at den fysiske smerten ved å løpe 435 mil skal få henne til å slutte å tenke på det som skjedde, i stedet hjelper det henne til å bearbeide opplevelsen og erkjenne at hun ikke var ansvarlig for tragedien. Som leser tenker man tidlig at Anabelle har vært utsatt for noe forferdelig, men hva som virkelig hendte nøstes opp underveis med små tilbakeblikk.

Min bror er konge

Av Jenny Jägerfeld
Oversatt av Gunnhild Magnussen
Gyldendal 2018

– Dette er en liten perle av en bok, som omhandler det å være født i feil kropp. Måns må være med mamma til Malmø i sommerferien, der hun har et jobboppdrag. Allerede første dagen bokstavelig talt treffer Måns en annen gutt i bakgården. Skateboardet til Måns fyker inn under et bord, der Mikkel ligger. Til tross for en litt uheldig start, utvikler guttene et utrolig fint vennskap. Men den største av alle hemmeligheter blir holdt skjult, og hva skjer når Mikkel finner passet til Måns?

OLE ANBEFALER:

Hyttebok frå helvete

Av Are Kalvø
Kagge 2018

– Kven reiser frivillig på ferie til ein plass som heiter Myggheim? Are Kalvø skriv skarpt og vittig om nordmenn sitt forhold til naturen. Her er det mykje å le av og nikke anerkjennande til.

Alt jeg skylder deg er juling

Av Arne Svingen
Gyldendal 2019

– Herman er en frustrert ungdom som liker å slåss. Når han møter Silje starter en hevntokt som verken han eller hun aner konsekvensene av. Det er brutalt, men også spennende å lese. Alt jeg skylder deg er juling er en pageturner og en av Svingens beste ungdomsbøker til nå.

SILJE ANBEFALER:

Når jeg drikker

Av Martin Svedman
Cappelen Damm 2019

– En sterk diktdebut som allerede har fått mye oppmerksomhet. Diktene skildrer avhengighet og alkoholisme, hvordan rusen blir styrende for livet og om hva det gjør med den som drikker og med dem som står nær en som drikker. Disse diktene er raskt lest, men sitter i kroppen lenge etter endt lesning.

Morskap

Av Sheila Heiti
Oversatt av Johanne Fronth-Nygren
Gyldendal 2018

– Kanadiske Sheila Heiti markerte seg sterkt med boken Hvordan skal et menneske være som utkom på norsk for noen år siden. I Morskap møter vi en forfatter i slutten av trettiårene som tenker mye på om hun skal få barn eller ikke. Dette er en bok som omhandler hvilke forventninger som finnes til det å være kvinne, om ambivalensen til det å få barn, om å følge strømmen og gjøre «som alle andre», å få barn eller om å ta selvstendige valg. Heiti stiller mange tankevekkende spørsmål. En ærlig og rå bok.

BJARTE ANBEFALER:

Leo

Av Katarina von Bredow
Oversatt av Line Almhjell
Kagge 2019

Leo er andre bok i en trilogi om de tre syvendeklassingene Ellinor, Leo og Viktor. VI følger dem et par måneder og de får hver sin bok til fortelle. Von Bredow klarer som få andre å skrive spennende og rørende om unges hverdag. Det er kanskje ikke så spektakulært, det er ikke mye action eller så mye ytre spenning. Men det er en nerve og en varme som som gjør at jeg vil være sammen med denne gjengen som er på et sted i livet hvor det er like fint som det er vanskelig å leve.

Altmuligmannen: En internasjonal storpolitisk thriller

Av Øyvind Torseter
Cappelen Damm 2018

– Har du ikke fått med deg Øyvind Torseter bøker om Mulegutten så er det bare å sette igang. Makan til morsomme, skrudde, vakre og annerledes bøker har jeg sjeldent lest. På sin ferd gjennom livet ender Mulegutten opp i de utroligste situasjoner. Denne gangen har Mulegutten fått jobb som altmuligmann for presidenten. Dramatikken og komikken skrur seg til når en dobbeltgjenger raner Mulegutten og overtar jobben som altmuligmann. Bilde og tekst utfyller hverandre på eksemplarisk vis. Og det er etter min mening fullt fortjent at Torseter i fjor mottok Deutsche Jugendliteraturpreis for første bok om Mulegutten.

HILDE ANBEFALER:

Navnenes hus

Av Colm Tóibín
Oversatt av Merete Alfsen
Forlaget Press 2018

– For en lesefest av en hardkokt gresk tragedie, i moderne tapning! Kong Agamemnons hær står i stampe, båtene ligger klare, men vinden har løyet. Kongen er overbevist om at et stort offer til gudene er det eneste som vil få fortgang i sakene. For å få vind i seilene bøyer han seg for gudenes logikk, og ofrer sin eldste datter, Ifigeneia, på hennes egen bryllupsdag. Den ubarmhjertige handlingen setter i gang et absurd hevnras – vil noen i det hele tatt stå igjen uten blodrøde hender?

Inn i villmarken

Av Jon Krakauer
Oversatt av Vigdis P. Fretheim
Cappelen Damm 2018

– Hva får en ung mann til å selge alt han eier og bryte opp fra familie, venner og utdannelse for å ta seg en ny identitet? For så å utsette seg for en livsfarlig ekspedisjon inn i villmarken i Alaska uten noe særlig proviant og trening? Journalisten og klatreren Jon Krakauer følger i fotsporene til Christoffer McCandless som i 1992 ble funnet død av utmagring i en forlatt veteranbuss i ødemarken i Alaska. Han graver i amerikansk litteratur, sin egen personlige fortelling og Christoffers familiehistorie – for å prøve å forstå hvilke veier som fører inn i villmarken. Resultatet er en moderne sakprosaklassiker.

SIGRUN ANBEFALER:

Livet i skogen

Av Marie Darrieussecq
Oversatt av Elin Beate Tobiassen
Solum Forlag 2018

Livet i skogen er en klaustrofobisk roman både i form og i bildet den tegner av et autoritært, høyteknologisk og ekstremt klassedelt fremtidig samfunn. Hovedpersonen Marie er på flukt fra en verden der menneskene er adskilt fra naturen og er syke av forurensing, men der de rike kan transplantere kroppsdeler fra kloner etter hvert som organene deres svikter. Gradvis forstår både leseren og Marie at hun ikke er det hun trodde hun var.

Lukas og spurven

Av Johan B. Mjønes
llustrert av Åshild Irgens
Aschehoug 2018

– Bøkene om Lukas er blant favorittene til min toåring, men passer fint også til eldre barn. Den tredje boken i serien handler om omsorg: Lukas må ta vare på en liten spurv som flyr inn i vindusruten med et smell, og familien advarer mot katten som lusker utenfor. Historien er sparsomt fortalt, men Irgens livlige tegninger rommer nok dramatikk, humor og alvor til å tåle å bli lest mange ganger.

TROELS ANBEFALER:

Kalde føtter, varme hjerter

Av Bjørn Arild Ersland
Cappelen Damm 2018

– Rett før klassen skal på leirskole, får Magnus kalde føtter. Men han blir med, for Thea skal – og der Thea er, må Magnus være. Kalde føtter, varme hjerter er en søt og velskrevet fortelling om den første forelskelsen.

Nagel

Av Sigbjørn Lilleeng
Jippi forlag 2018

Nagel er første del av en ny og spennende tegneserie for store barn og ungdom. Tempoet er høyt, actionscenene mange og universet gjennomført og dystopisk. Samtidig er det lett å kjenne seg igjen i hovedpersonene og problemene de skal løse: klimakrise, demografiske utfordringer og gamle konflikter som truer med å blusse opp igjen.