Boktips: Foreningen !leser

Det ble lest noen bøker på slutten av fjoråret også. Vi starter det nye bokåret med noen anbefalinger av bøker vi leste i desember 2018. Her finner du mange gode tips for ulike målgrupper.

Skrevet januar 7, 2019 i Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

VIBEKE ANBEFALER:

Den ukjente drømmeren (del 1 og 2)
Av Laini Taylor
Oversatt av Line Almhjell
Gyldendal 2018

– Å glede! Jeg fikk rasket med meg noen bøker mer eller mindre på måfå for å lese i julen. Heldigvis hadde jeg ikke oppdaget denne serien, slik at det allerede var utgitt to! For dette er gull for alle eventyrelskere, og det var fantastisk å kunne begynne rett på neste bok! Navnet på en storslått by forsvinner brått fra alles hukommelse. Når man forsøker å huske det, er det Jammer man tenker på. Den foreldreløse bibliotekaren Lazlo Ukjent er besatt av å finne ut mer om Jammer og hva som hendte. Skjebnen vil ha det til at en delegasjon fra Jammer, med selveste Gudedreperen i spissen, har kommet for å hente hjelp. De må bli kvitt en enorm svevende englekonstruksjon, som tidligere huset Guder, men nå skygger for sol og himmel, og legger byen i et konstant mørke. Men ble alle Gudene og deres etterkommere drept?

Legendarisk – Caravall II
Av Stephanie Garber
Oversatt av John Grande
Aschehoug 2018

– Hvis jeg skal bruke ett ord for å beskrive denne boken, er det «magisk». Dette er andre bok i serien Caraval, og bok to er like god, eller kanskje til og med bedre enn den første! Vi befinner oss i et univers der verken vi eller karakterene vet hva som er skuespill og hva som er virkelighet. Og det er en rå og til dels brutal verden, men også lidenskapelig og full av spenning og eventyr. Som leser vil man bare ha mer!

BJARTE ANBEFALER:

Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge
Av Liv Marit Weberg
Aschehoug 2018

– En morsom, sarkastisk og tankevekkende rett fra levra-skildring av livet på videregående skole. Hovedpersonen Weifa er en original og selvstendig stemme og et friskt pust inn i norsk litteratur.

Slepp meg
Av Kathrine Nedrejord
Aschehoug 2018

Slepp meg er en gripende, dramatisk og sår skildring og et ypperlig eksempel på hvorfor vi trenger den såkalte ungdomslitteraturen. Det handler om vennskap, maktforhold i vennskap, identitet, selvstendighet, første kjærlighet og å bli likt.

OLE ANBEFALER:

Bare spille ball
Av MIchael Stilson
Cappelen Damm 2018

– Fredrik gleder seg til NM-finalen. Han drømmer om proffkontrakt med Rosenborg, men faren har andre planer for den talentfulle sønnen. Hvem skal han lytte til? Stilson skriver godt og innsiktsfullt om å være ung og lovende.

Fem skuggar
Av Lars Petter Sveen
Aschehoug 2018

Fem skuggar er ei frittståande fortsetjing av Fem stjerner (2017). I Fem stjerner møtte vi fem ungdomar på flukt frå Somalia. No er dei framme i Europa, men opplevinga og reisa har satt djupe spor. I eitt nytt land og ein ny kultur skal ungdomane prøve å stable på beina eit nytt liv. Sveens to bøker om ungdomar på flukt er sterk lesing. Dette er viktige bøker som eg anbefaler både ungdom og vaksne å lese.

HILDE ANBEFALER:

Ikke gråte
Av Lydie Salvayre
Oversatt av Gøril Eldøen
Solum Bokvennen 2018

– Året er 1936 og borgerkrigen i Spania er i ferd med å bryte ut. Franske Lydie Salvayre har tatt utgangspunkt i sin spanske mors historie om hvordan sommeren ´36 endret hennes liv. I et rått og direkte språk forteller den demente moren om hvordan en brutal og absurd krig rev familier, landsbyer og et helt land i stykker. Det geniale ved romanen er hvordan Salvayre blander sin families historie sammen med den franske katolske forfatteren Georges Bernanos pamflett Les grandes cimitières sous la lune (1938) hvor han, med visshet om vanskene han ville komme opp i, fordømte grusomhetene som ble velsignet av den katolske kirken i Spania under borgerkrigen. Det gjør Ikke gråte til en rystende og rå historieleksjon om en krig som det fortsatt er tabu å snakke om i Spania.

Presens maskin
Av Gunnhild Øyehaug
Kolon forlag 2018

Presens maskin er noe så merkelig som en sci-fi metaroman om en mor og en datter som uten å vite om det lever adskilt fra hverandre i to parallelle verdener, fordi moren leste et ord feil i en diktsamling. Ja, det er et merkelig premiss, men når det kommer fra Gunnhild Øyehaugs hånd er det duket for presise skildringer av kjærlighet, relasjoner og hvordan vi alle går rundt på denne kloden med en grunnleggende følelse av ensomhet. Det er morsomt, sårt og deilig absurd, ganske langt unna virkelighetslitteraturens klamme og trange rom.

SILJE ANBEFALER:

Sommerlys
Av Jon Kalman Stefánsson
Oversatt av Tone Myklebust
Forlaget Press

– Stefánsson er blitt nominert til Nordisk råds litteraturpris hele fire ganger. Sommerlys er hans gjennombruddsroman. Romanen er som et filmatisk sveip gjennom en liten bygd på Island, der leseren blir kjent med en rekke ulike mennesker som bor der. Dette er en slags kollektivroman som inneholder portretter over vanlige menneskers ordinære liv og store drømmer. Språket er nydelig. En svært vakker roman.

TROELS ANBEFALER:

Bonsai
Av Simon Stranger
Illustrert av Hilde Hodnefjeld
Magikon 2018

Bonsai er en troverdig og poetisk bok om å miste et familiemedlem. Illustrasjonene er varierte og uttrykksfulle og fremhever barnets perspektiv som boka bruker til å formulere grunnleggende tanker og vanskelige følelser i møtet med en av livets kriser.

Krüger og Krogh 2 – Spøkelseståken
Av Ronald Kabíček, Endre Skandfer og Bjarte Agdestein
Egmont Kids Media Nordic 2018

– Spesialetterforskerne Krüger og Krogh er tilbake! Spøkelseståken er spenning, humor, Oslo på 60-tallet og en overlegen bruk av det klassisk belgisk-franske tegneserieformatet. Kort sagt: mer av det som gjorde første bok i serien om spesialetterforskerne Krüger og Krogh så vellykket.

SIGRUN ANBEFALER:

Det jeg skulle sagt. Håndbok mot seksuell trakassering
Av Anja Sletteland og Hannah Helseth
Manifest forlag 2018

– En viktig håndbok for alle som fortsatt har spørsmål om seksuell trakassering etter #metoo fordi den setter ord på hva det er og hvorfor det er så vanskelig å håndtere. Forfatterne viser hvor grensene går mellom flørting og seksuell trakassering, men slår samtidig fast at vi må gi hverandre en viss tabbekvote. Forfatterne skriver klart, men nyansert, og jeg skulle ønske at jeg leste boka for mange år siden!

Vi fant en hatt
Av Jon Klassen
Oversatt av Johanne Hille-Walle
Mangschou 2017

– To skilpadder har funnet en hatt. Hatten ser fin ut på dem begge, men det er to skilpadder og det er bare én hatt. Jeg ble glad av å lese en bok som viser hvilke muligheter som finnes innenfor bildebokformatet. Illustrasjonene er enkle og fargene er dempet. Men boka er overraskende og veldig morsom, både for barn og voksne.