Boktips: Foreningen !leser

Ny måned unnagjort og nye bøker lest. Her er noen utvalgte anbefalinger av bøker vi i Foreningen !les leste i april.

Skrevet mai 3, 2019 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

TROELS ANBEFALER:

Mysteriet med det forbudte bildet
Hanne Kristin Rohde
Kagge 2019

– Nakenbilder av Ine, venninnen til Astrid, har blitt delt blant elevene på skolen, og Ine fortviler. Hvem er det som har delt bildene og hvorfor? Astrid og Yusuf tar saken, men den viser seg å være mer komplisert enn først antatt. Mysteriet med det forbudte bildet er en spennende krim med et aktuelt tema som vil engasjere mange unge lesere.

Blyanthjerte
Elin Hansson
Aschehoug 2019

– Liv er en 12-åring som aller helst vil være sammen med farmoren sin, tegne og spille yatzy. Men nå er farmor død, og veslevoksne Liv må få seg venner på sin egen alder. Da hun møter Frans, innser hun hva som må til: hun er rett og slett nødt til å lære seg å skate… Blyanthjerte skildrer den brå overgangen mellom veslevoksen, barn og ungdom med innlevelse, humor og språklig overskudd.

SIGRUN ANBEFALER:

Vår vesle
Kristin Auestad Danielsen
Samlaget 2018

– Mari flytter hjem etter å være ferdig med studiene. Hun har ikke jobb, har gjort det slutt med kjæresten og flytter inn i kjellerleiligheten til foreldrene. Selv om foreldrene hennes gjør alt for at Mari ikke skal mangle noe, virker hun utakknemlig. Har de skjemt henne bort eller har hun bare gitt opp? Kristin Auestad Danielsen benytter foreldrene og andres blikk på Mari for å fortelle om hvilke forventninger som stilles til voksenlivet. Vår vesle er en velskrevet roman om hvordan det er å bære på en stor sorg og å finne trøst, og om forholdet til egne foreldre etter at en har blitt voksen.

Bjørnen sover
Bjørn Arild Ersland
Illustrert av Per Dybvig
Cappelene Damm 2019

– I Bjørnen sover går vi inn i blåbærskogen og får følge bjørnen gjennom et helt år, fra han våkner utsultet om våren til han legger seg mett og tjukk om vinteren. Ved å fortelle om hva bjørnen gjør gjennom årstidene gir Bjørn Arild Ersland og illustratør Per Dybvig et levende portrett av det blåbærspisende rovdyret. Bjørnen sover er et vellykket eksempel på en sakprosabok som gir barn og voksne en god fortelling om sjefen i skogen, samtidig som den presenterer alt det spennende forskerne vet om bjørner. Visste du at du aldri må løpe vekk fra en bjørn? Løpingen kan få bjørnen til å tro at han skal fange deg, så bare gå helt sakte.

SILJE ANBEFALER:

Vuggesang
Leila Slimani
Oversatt Thomas Lundbo
Cappelen Damm 2019

– En ubehagelig thriller og litt av en pageturner! På forsiden av boka står følgende: Babyen er død. Det tok bare noen minutter. I boka skildres en vellykket og ambisiøs fransk familie bestående av mor, far, to små barn og dagmammaen Louise. Dagmammen blir etter hvert uunnværlig for familien; hun infiltrerer litt etter litt stadig større deler av deres liv. Slimani ble tildelt den høythengende franske Goncourtprisen for Vuggesang. Boka er utgitt av anerkjente Gallimard i Frankrike og av Cappelen Damm i Norge. Oversatt av Thomas Lundbo. Slimani kommer til Norsk litteraturfestival på Lillehammer i slutten av mai. Anbefales!

Leselyst – Om bøker, liv og litteratur
Tone Selboe
Kagge forlag 2018

– «Hvorfor leser vi? Spørsmålet har like mange svar som det har lesere: Vi leser for bekreftelse og for motstand, for nytelse og for lærdom, for atspredelse og av kjedsomhet, for å lære og for å slippe å lære, for å finne oss selv og for å komme bort fra oss selv, for å glemme og for å huske». Dette skriver litteraturprofessor Tone Selboe i boka Leselyst der hun deler sine personlige leseopplevelser, skriver om forfattere som har gjort varig inntrykk, om biblioteket, om det å lese og å gjenlese bøker og hvordan de gjør ulikt inntrykk ut ifra hvor leseren selv befinner seg i eget liv. Blant annet. En innholdsrik bok om en som elsker litteratur og lesing. Selboe deler av sin enorme kunnskap på feltet på en lett tilgjengelig måte. En bok for alle som er glad i å lese.

OLE ANBEFALER:

Enkebyen – De bortførte
Thomas Enger
Capitana 2019

Enkebyen er Upris-vinner Thomas Enger sin tredje ungdomsbok. Dette er første bok i en dystopi-serie med 16 år gamle Stella i hovedrollen. Stella, faren og andre i bygda Gravdal må evakuere på grunn av flom. De tar seg omsider fram til Enkebyen, hvor Stellas mor jobber. Men livet i Enkebyen blir alt annet enn enkelt. Kvinner og jenter forsvinner og Stella skjønner at hun er i livsfare. Hva må hun gjøre for å redde selv – og andre?

Følg med nå
Trygve Skaug
Cappelen Damm 2019

– Dikt for ungdom er sjelden vare. Lyriker Skaug, også omtalt som Instagram-poet, leverer fine dikt for målgruppa. Han sirkulerer rundt temaer som vennskap, forelskelse, sex, mental helse med mer. Temaer også den voksne leser vil kunne finne gjenkjennelse i.

VIBEKE ANBEFALER:

I Aldriverdens vake
Marisha Pessl
Oversatt av Vibeke Saugestad
Gyldendal 2018

– Oi, for en kul bok! Boken starter med at Beatrice får en SMS fra sin tidligere bestevenninne, etter over et års stillhet. Så lang tid har det gått siden kjæresten til Beatrice, og limet i venneflokken, døde under mystiske omstendigheter. Hun blir invitert til en gjenforeningsfest, og bestemmer seg for å dra, for å forsøke å finne ut hva som egentlig skjedde. Når Beatrice ankommer herskapshuset, er vennegjengen i ferd med å dra på byen, og hun blir overtalt til å bli med. På veg hjem unngår de så vidt en kollisjon med en møtende bil. Festen fortsetter hjemme, men plutselig banker det på døra. Utenfor står en mann som sier de må velge en av dem som skal overleve. Valget må være enstemmig. Slik begynner deres tilværelse i Aldriverden. Hver morgen våkner de opp til samme dag, og de kommer seg aldri videre før de har tatt sitt endelige valg.

Fortellinger fra Indre By
Shaun Tan
Illustrert av Shaun Tan
Cappelen Damm 2019

– Dette er en poetisk kunstopplevelse fra ende til annen! Tan belyser forholdet mennesker har til naturen og dyrene på en underfundig og tankevekkende måte. Boken inneholder 25 mer eller mindre surrealistiske historier, som viser hvordan dyr kan redde oss, og hvordan vi er knyttet sammen på godt og vondt. Det hele er illustrert med fantastiske malerier som virkelig viser kunstneren Shaun Tan. En nydelig leseopplevelse.

BJARTE ANBEFALER:

Istanbul Istanbul
Burhan Sönmez
Oversatt av Ingeborg Fossestøl
Aschehoug 2019

– I en knøttliten fengselscelle (1 x 2meter!) under Istanbul, er fire torturerte fanger stappet inn. For å holde ut tilbereder de fiktive måltider og forteller historier. På overflaten er Istanbul den vakre, eventyrlige byen. Under jorden, i fengselet, er virkeligheten en annen. Dette er en brutalt realistisk skildring. Samtidig er det en hyllest til fantasien og kraften i historiene, og i det er det jo et håp. Som leser rives jeg med av de utrolige, fine, vakre, spennende historiene, og akkurat som fangene er jeg brått tilbake i fengselscellen, idet jeg hører fangevokternes skritt i enden av korridoren.

Natta! sier Nora
Irene Marienborg
Aschehoug 2019

– Det skrives ikke så mange bøker for de aller minste her til lands. Heldigvis har vi Irene Marienborgs bøker om Nora. Utgangspunktet er alltid en hverdagshendelse, denne gang legging, og deretter blir det både gjenkjennelig, morsomt og fantasifullt. Og skikkelig knæsje farger!

HILDE ANBEFALER:

Hideo Yokoyama
Oversatt av Tara Ishizuka Hassel
Kagge Forlag

– Åpner du denne mastodonten av en roman og tror du får en heseblesende thriller vil du antageligvis bli skuffet. Det som virkelig er interessant med romanen 64 er hvordan den – via et krimplot, gir et unikt innblikk i dagens hierarkiske Japan. Den tidligere politietterforskeren Mikami har blitt degradert til pressetalsmann ved en politistasjon i Tokyo. En gammel uløst kidnappingssak har aldri sluppet taket i han. Og da datteren hans rømmer hjemmefra og en ny dramatisk kidnappingssak er et faktum kan ikke lenger Mikami innordne seg de trange sosiale reglene som styrer politietaten (og Japan).

Jeg blir borte i mørket
Michelle McNamara
Oversatt av Rune R. Moen
Forlaget Press 2019

– En kan fort drømme seg bort i det å ha en enebolig med vinduer fra gulv til tak. Etter å ha lest True Crime grøsseren Jeg blir borte i mørket vil en heller få mareritt av mørke vindusflater og et behov for tykke gardiner. Golden State-morderen herjet på østkysten av USA på 70- og 80-tallet uten å bli tatt. Ofrene var sovende par, som ble torturert og drept. Bloggeren og journalisten Michelle McNamara arbeidet med å samle enorme mengder materiale i håp om å kunne finne identiteten på seriemorderen. Hun døde midt i arbeidet med boka og Jeg blir borte i mørket ble gjennomført av journalistkollegaer på bakgrunn av McNamaras nitidige research og notater. Resultatet er et fascinerende portrett av et amerikansk mareritt, en svunnen tid og en kvinnes besettelse etter å finne sannheten og fortelle ofrenes historie.