Boktips: Foreningen !leser

Fleire gode leseopplevingar førre månad. Her er nokre anbefalingar av bøker vi i Foreningen !les har lese i november.

Skrevet desember 4, 2018 i Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

VIBEKE ANBEFALAR:

Arr
Av Auður Ava Ólafsdóttir
Oversatt av Tone Myklebost
Pax 2018

– Vinneren av Nordisk råds litteraturpris 2018 er en skikkelig god leseopplevelse. Jónas er snart 49, fraskilt og har akkurat fått vite at han ikke er faren til sin godt voksne datter. Han har kommet frem til at han like godt kan ende sitt liv, men får seg ikke til å gjøre det hjemme av omtanke for de rundt seg. Han googler dermed «verdens farligste sted» og bestiller en enveis flybillett og hotell. I bagasjen har han ett klesskift, gamle dagbøker han ikke ønsker noen skal finne og et verktøyskrin med en drill …

Rubiks kube og den femte Beatle
Av Hans Olav Hamran
Gyldendal 2018

– Dette var en skikkelig nostalgitripp tilbake til egen ungdom. Fasttelefon, aktiv bruk av telefonkiosker, opptakskassetter, leie videokassett og movieboks og, ikke minst, flyplass på Fornebu. Vi møter Anders, som er Beatles-fan selv om det er KISS som ruler. Kompisene Harald og Frode mener det er sosialt selvmord å komme første dag på ungdomsskolen med en jakke med Beatles brodert med store bokstaver på ryggen. Men Anders står i det, i solidaritet med sin mor som introduserte ham for gruppen, men som i perioder sliter psykisk.

BJARTE ANBEFALAR:

Bernard banker
Av Ellen Mari Thelle
Flamme forlag 2018

– En kort, nydelig, poetisk og trist roman om forelskelse ved livets slutt. Forfatterskapet var ukjent for meg, og tematisk er boken litt på siden av hva jeg vanligvis leser. Men etter å ha lest den korte romanen er det ikke vanskelig å forstå at den er nominert til Ungdommens kritikerpris.

Reisen fra Boneville (Bone bok 1)
Av Jeff Smith
Oversatt av Ole Johan Holgernes
Outland 2018

– Endelig er Bone-serien ute på norsk igjen. Denne gangen tar Outland ansvar og utgir en og en bok i farger. Den elleville fantasy-tegneserien er full av humor, action, grøss og gru. Dette blir julegaven til alle barn jeg kjenner.

OLE ANBEFALAR:

Nedteljing
Av Anders Totland
Gyldendal 2018

– Meir alvor frå forfattar Anders Totland. Tidlegare har han skrive om sjukdom, overgrep og norsk slavehandel. No er det om nettkonseptet Chatroulette. Viggo blir tipsa om nettstaden av ein kompis. Der treffer han på den eine jenta etter den andre. Men så blir han plutseleg lokka i ei felle. Finst det ein veg ut av knipa for Viggo?

Hvis
Av Tine-Jarmila Sir
Flamme 2018

– Hva hvis du var et lite misbrukt barn, langt borte fra det trygge og det gode? Hvordan skriver du om det? Det skriver forlaget i omtalen av boka. Ja, hvordan skrive om det? Denne forfatteren gjør det med et raseri og et sinne som fester seg i leseren underveis og lenge etter at leseopplevelsen er over. Jeg har aldri lest noe liknende. Det er rått og brutalt!

TROELS ANBEFALAR:

Oppover
Av Bjørn Ousland
Cappelen Damm 2018

Oppover er en fascinerende historie om Roald Amundsens luftferder – om oppturer og nedturer i løpet av de siste fem årene i polarheltens liv. Blandingen av fakta og fortelling og bildebok og tegneserie er meget vellykket og bidrar til en både lærerik og spennende bok som fortjener mange lesere.

Syden
Av Marianne Kaurin
Aschehoug 2018

– Ina er ny på skolen og ønsker seg venner som kan løfte henne opp i klassens hierarki. For å imponere de andre forteller hun derfor at hun skal på en fantastisk sommerferie i Syden selv om sannheten er at hun skal tilbringe sommeren hjemme, i en nedslitt blokkleilighet. Med troverdige karakterer og et godt språk skriver Marianne Kaurin frem en historie om svik, mot og om å stå opp for seg selv og de man er glad i.

SILJE ANBEFALAR:

Nøkkerosene
Av Anne Helene Guddal
Kolon 2018

– Anne Helene Guddal er et navn jeg har merket meg, men som jeg ikke har lest før nå. Nøkkerosene gjør sterkt inntrykk. Kapitlene er korte, språket konsist. I små fragmenter skildres livet og hverdager etter å ha blitt utskrevet fra behandling av psykisk sykdom. En ærlig roman som stiller eksistensielle spørsmål.

Tre vegar til havet
Av Brit Bildøen
Samlaget 2018

– En uhyre god roman som har fått flotte kritikker i høst! Tre vegar til havet er en roman der tre historier flettes sammen til én sterk og medrivende historie som viser hva desperasjon kan gjøre med et anstendig menneske. Bildøen veksler elegant mellom fortid og nåtid mens hun skildrer scener fra et liv som gikk i stykker i portrettet av en kvinne og hennes skjebnesvangre møte med byråkratiet