Boktips: Foreningen !leser

Bokåret 2019 har starta bra så langt med mange gode leseopplevingar. Her er nokre anbefalingar av bøker vi i Foreningen !les har lese i januar.

Skrevet februar 7, 2019 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

VIBEKE ANBEFALAR:

Eleanor Oliphant har det helt fint

Av Gail Honeyman
Oversatt av Cecilie Winger
Aschehoug 2018

– Eleanor Oliphant (30) lever et svært enkelt liv. Hun har praktiske sko med borrelås, trillebag og har ikke klippet håret det siste tiåret. Hun lever alene og er svært tilbaketrukket og ønsker ikke sosial kontakt med kollegaer eller andre. Hun mangler sosiale ferdigheter som skaper humoristiske situasjoner. Men Eleanor skjuler et barndomstraume, der vi som leser får små drypp underveis, og der vi, sammen med Eleanor hos psykologen, til slutt får vite hva som skjedde i barndommen.

Kastanjemannen

Av Søren Sveistrup
Oversatt av Inge Ulrik Gundersen
Gyldendal 2019

– Dette er en utrolig spennende og nervepirrende krim. Vi føler at etterforskerne hele tiden ligger et lite skritt bak for å klare å forhindre nye grusomme forbrytelser. På en lekeplass finner politiet en drept kvinne. Den ene hånden hennes er saget av, og over henne henger det en figur satt sammen av kastanjer. Krimteknikere finner fingeravtrykk fra en 12 år gammel savnet jente på kastanjen, som etter ett år nå er erklært død. Hvordan kan dette henge sammen?

OLE ANBEFALAR:

Djevelen vil alltid finne deg

Av Lars Mæhle
Samlaget 2019

– Ny ungdomsbok frå Lars Mæhle. Her er det spenning og grøss frå start til mål. Djevelen skal fødast på ny. Onu, Alex og Irmelin er på saka, men kan dei stole på kvarandre? Og kven er den nye og merkelege nabojenta?

En hest kommer inn på en bar

Av David Grossman
Oversatt av Bodil Engen
Agora Publishing 2018

– Standup-komiker Doveleh G står på scenen og forteller vitser, men forestilling tar etter hvert en mindre morsom retning. Foran et forvirret og til tider aggressivt publikum blir det mer alvor når Doveleh G beveger seg vekk fra manus og heller snakker om sitt eget liv og traumatiske hendelser som har gjort ham til den han er. Perspektivet i boka fortelles av en barndomsvenn som sitter i salen og ser hvordan forestillingen endrer karakter. Der sitter du også som leser og betrakter det hele. For denne boka ble David Grossman tildelt International Man Booker Prize i 2017.

HILDE ANBEFALAR:

Å gå seg vill – en felthåndbok

Av Rebecca Solnit
Oversatt av Pål H. Aasen
Pelikanen Forlag 2018

– For et fantastisk selskap den amerikanske essayisten Rebecca Solnit er! Hun slo igjennom med et brak i 2016 da hun ga ut boka si Menn forklarer meg ting, som ga opphavet til begrepet «Mansplaining». I essayene Å gå seg vill utforsker hun hvordan det å miste orienteringen, mentalt og fysisk ute i naturen, kan være en grensesprengende erfaring som kan gi et nytt blikk på verden. Solnit tråkker ut av boksen med en personlig, smart og interessant bok.

SILJE ANBEFALAR:

Det runde problem

Av Vegard Markhus
Aschehoug 2019

– Vegard Markhus sine bøker kjennetegnes av en karakteristisk strek og av underfundig humor. Barna mine og jeg lo godt av boken Ei kjedeleg bok. Nå er Markhus aktuell med Det runde problem. Her møter vi Robert som føler at noe mangler og at alt blir bare rot. Men hva er det som mangler? Da han snubler i en rund greie som ligger på gulvet, skjønner han at han har et problem. En morsom og uventet liten historie som får deg til å trekke på smilebåndet i kombinasjon med stilrene, særegne tegninger.

SIGRUN ANBEFALAR:

Alle sammen teller

Av Kristin Roskifte
Magikon 2018

– Kristin Roskiftes Alle sammen teller vises for tiden i Tegneforbundets utstilling av fjorårets beste norske bildebøker. Alle sammen teller er både en tellebok og en myldrebok som fra det ene oppslaget til det nese fylles av stadig tettere menneskemengder. Boka er både morsom og filosofisk, og en påminnelse om at vi alltid er del av et fellesskap.

Det første mysteriet

Av Katharina Vestre
Aschehoug 2018

– I den siste månedens samtaler om antall barnefødsler i Norge har det å lage barn blitt fremstilt som den enkleste ting i verden. Men vet du egentlig hvordan du ble forvandlet fra en klump med celler til et pustende og tenkende menneske? I Det første mysteriet viser Katarina Vestre med forbilledlig forskningsformidling hvor kompleks og mystisk denne forvandlingen er. Boka forteller også en fascinerende historie om hvordan biologien har utviklet seg. Du finner ikke et bedre eksempel på god forskningsformidling!

BJARTE ANBEFALAR:

Hjem til Reims

Av Didier Eribon
Oversatt av Thomas Lundbo
Aschehoug 2018

– Eribon skriver om sin klassereise og sosiale reise fra arbeiderkulturen i Reims til det intellektuelle miljøet i Paris. Det handler om å komme seg bort og bli fri, men også om tilhørighet til det man har ønsket seg bort fra. Dette er en sterk personlig fortelling, like mye som det er en interessant analyse av klassereisen og hvordan venstresiden har mistet velgere til høyrepopulismen.

Mørke: stjerner, redsel og fem netter på Finse

Av Sigri Sandberg
Samlaget 2019

– Er mørket undervurdert? Trenger vi mørket like mykje som lyset? Det har aldri vore så mykje lys på jorda. Bør vi snakke meir om lysforurensing? Og kva gjer LED-lyset med søvnen vår? Sigri Sandberg drar til Finse, eit sted kor det framleis blir mørkt og kor stjernehimmelen er overveldande, for å undersøkje saka.

TROELS ANBEFALAR:

Hvor kommer tanker fra
Av Constance Ørbeck-Nilssen
Illustrert av Torill Kove
Vigmostad & Bjørke 2018

Hvor kommer tanker fra er en vakker og tankevekkende billedbok som spør uten spørsmålstegn. Den insisterer ikke, men inviterer til undring og til at vi tenker sammen – liten og stor – over et vilkår som angår oss alle. Da oppstår det gjerne fine tanker.

Den svartkledde jenta
Av A. Audhild Solberg
Samlaget 2019

– Den svartkledde jenta er lett å lese, spannande, skummel og passe ubehageleg for sjangeren. Kort sagt: ein treffsikker og effektiv grøssar for ungdom.