Livet som quizmaster

Å leve som quizmasterstjerne er ikke bare kos, kamfer og køntri. Det er mange spørsmål og enda flere svar. I dette åpenhjertige intervjuet snakker Stig Elvis Furset og Bjørn Ingvaldsen ut om hvordan det er å være quizmastere i en urolig tid.

Skrevet mai 25, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Fra levra: Quizmasterne Stig Elvis Furset (t.v.) og Bjørn Ingvaldsen snakker ut om livet som quizmastere. Her fra fjorårets quiz på Lillehammer. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

NB! Dette er et intervju som ble skrevet i forkant av quizen i 2018. Årets quiz er onsdag 1. juni kl 2100 på Felix

For quizmasterne Stig Elvis Furset og Bjørn Ingvaldsen kan quizen på Lillehammer sammenlignes med en opptreden på den oransje scenen på Roskilde-festivalen. Men bak quizen ligger uker og måneder med hardt arbeid, lite søvn og mye frustrasjon.

– Den tøffaste utfordringa vi som quizmastarar står ovenfor i dagens samfunn er hundeeigarar som ikkje plukker opp driten!, sier Stig Elvis Furset.

– Dessutan er kunnskapen om Elvis Presley for liten i kulturkretsar, understreker han.

Bjørn Ingvaldsen ser større på det:

– Som quizmaster i dagens samfunn dreier mye seg om moral, en del om etikk og ganske mye om vilje til forandring. Hvis ikke en quizmaster kan forandre det bestående i samfunnet, hvem skulle da kunne det? spør han retorisk.

– Riktig svar gir her 2 poeng, legger han til.

Viktig å være streng
Furset og Ingvaldsen var ikke gamle karene da de begynte å stille spørsmål og skjønte at en quizmasterkarriere var innen rekkevidde.

– Det kjennest som eg har vore quizmaster sidan eg vart født. Eg har alltid stilt gode spørsmål, med fasiten i hand, sier Furset.

– Kommer an på hva du tenker på når du sier «quizmaster», påpeker Ingvaldsen og fortsetter:

– Er quizmaster en som stiller spørsmålene, har jeg vært det lenge. Men mener du quizmaster er en som gir svarene, er jeg nesten jomfruelig mark.

Det finnes en forestilling blant folk flest om at det å være quizmaster er en enkel oppgave. Dette kan alle gjøre, liksom. Men er det virkelig slik? Hva kreves av en god quizmaster?

– Evnen til ikke å kunne lytte, ikke å kunne sense og ikke kunne endre, slår Ingvaldsen fast.

– Dessuten må man kunne mye om europeiske bilskilt, spesielt bokstavkombinasjonene på de vest-europeiske, sier han.

Furset har en mer sportslig tilnærming til quizmaster-krav.

– Du kan i alle fall ikkje vere norsk Liverpool-supportar. Det skulle tatt seg ut. YNWA, liksom. Nei, du må kunne setje pris på ei god skandale, og elles vere streng, men rettferdig, sier han.

Quizmaster som eget fag
For Ingvaldsen ble en karriere som quizmaster redningen.

– Hadde jeg ikke vært quizmaster, hadde jeg antagelig vært narkoman, sier han.

– Eller metereolog, forsetter han.

– Eller muligens melkebonde eller bohem. Men jeg kunne også vært folkemusiker eller medlem av Nobelkomiteen, legger han til.

– Eg hadde sannsynlegvis vore brannmann, skyter Furset inn.

– Eller privatsjåfør for Kong Gud og Brann-trenar Lars Arne Nilsen, tenker han høyt.

Rekrutteringen til quizmastermiljøet er synkende. Hvilke råd vil de erfarne quizmasterne gi til andre som drømmer om å oppnå den samme statusen som dem selv?

– Draumar høyrer nattelivet til, så hold fram med det, sier Furset som likevel har et forslag:

– Eg lurer på, skal ikkje Smygard-huset på «Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom» opprette quizmaster som eige fag? Eg ville henvendt meg dit.

Ingvaldsen har et mer konkret tips til unge og eldre quizmasterspirer:

– Det er bare å ringe Den norske Forfatterforening. Pust gjerne litt tungt i røret mens du fremfører budskapet ditt, foreslår han.

Tar ikke selvkritikk
Quizen på Lillehammer nærmer seg tiårsjubileum. Årlig pøser Furset og Ingvaldsen ut sin kunnskap under Litteraturfestivalen. Hva kan deltakerne forvente seg i år?

– Topp stemning på lokal bar! Samt Elvis-spørsmål, sier Furset uten å røpe noe mer.

Da er Ingvaldsen mer åpen for å lette på sløret.

– I år kan deltakerne forvente seg tre spørsmål der svaret er «Arne Svingen», ett spørsmål der svaret er «1942», fire spørsmål der svaret er «truseinnlegg» og et spørsmål der svaret er svært tvetydig, sier han.

Quizen på Lillehammer har fått rykte på seg for å være for vanskelig for den jevne quizdeltaker. Hvert år mumles det i kriker og kroker om de avanserte spørsmålene. Men Furset og Ingvaldsen bare fnyser av kritikken.

– Quiz for den «jevne quizdeltaker»? Vår quiz er då ikkje nokon quiz av typen idealtid, sier Furset.

– Jeg synes at det er fint at også de litt enkle får være med på quiz. De får svare så godt de kan, mener Ingvaldsen.

Helt til slutt. Dere som vet alt. Fortell noe dere ikke vet.

– Eg veit at talet er 42, men er litt usikker på kva det eigentleg betyr, sier Furset.

– Jeg grubler veldig over hva veimyndighetene skal gjøre når de snart går tom for bokstavkombinasjoner på skilt for tilhengere og el-biler. Jeg vet ikke hva som kommer til å skje og er ganske fortvilet over nettopp det, avslutter Ingvaldsen.

NB! Husk å melde deg på quizen på Lillehammer. Påmelding på festivalkontoret. Maks fem på hvert lag.