Lillehammer 2019: Gylne tider vant quizen!

Gylne tider forsvarte tittelen og vant gårsdagens quiz i barne- og ungdomslitteratur under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Laget fikk 44,5 av 57 poeng. Her er spørsmålene som deltakerne fikk brynt seg på. Quizmastere var som vanlig Stig Elvis Furset og Bjørn Ingvaldsen.

Skrevet mai 23, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Tittelforsvarer: Gylne tider hentet hjem nok en seier i quizen i barne- og ungdomslitteratur. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

RUNDE 1:

1.
a) Kulturdepartementets litteraturpris deles ut til omtrent alle som har skrevet bøker. Noen familier er spesielt godt representert blant vinnerne. En familie har tre generasjoner prisvinnere. Hva er etternavnet deres?

b) I en annen fikk mor priser i 1974, 1975, 1987 og 1990, mens far fikk priser 1976 og 1977. Sønnen har vunnet fagbokprisen i 1994, 1996 og 1999. Hva er etternavnet deres?

2.
8. januar i år, på Elvis sin fødselsdag, kom det ut ein biletbokbiografi i USA kalt «Elvis is King». Kven har skrive og illustrert biografien?

3.
a) Vigdis Hjorth ga i 1984 ut ei bok om to som er sant. Hva er navna på de to som er sant?

b) I 1989 og 1991 var hun redaktør for ei bok, som har kommet ut mange ganger. Hva heter boka (fellesnavn)?

4.
Alma og HC Andersen knivar om å vere verdas viktigaste pris for barne- og ungdomslitteratur. Tre forfattarar har vunne begge prisane. Kven? (Kuriosahjelp: to av dei delte ALMA-prisen då den vart delt ut første gong i 2003).

5.
a) Rune Belsvik har skrevet en bokserie der vi møter Oktava, Andungen og Holesnusken. Men hvem er hovedpersonen i serien?

b) Historiene er ikke opprinnelig skrevet som bøker. Hvor ble historiene først presentert?

6.
Lene Ask har skrive og illustrert innanfor eit mangfald av sjangrar. Vi vil ha titlane på debutboka hennar, og den sist utkomne.

7.
a) Marit Kaldhol ga i 1986 ut ei trist bildebok, der vi tar farvel med noen. Hva heter boka?

b) I 2007 ga hun ut en diktsamling for ungdom. Hva heter den?

8.
I Samlaget sin serie med lettlesne skrekkforteljingar «Grøss og gru» er det til no utgjevne fire bøker. Alle bøkene handlar, så langt, om spøkelse. Og alle omslaga viser desse spøkelsa med ryggen til. Kven står bak omslaga til serien?

9.
a) Lars Mæhle er opptatt av fotball. Hans debutbok fra 1992 har som tittel en bestemt posisjon på fotballbanen og et bestemt land. Hva heter boka?

b) Han har også skrevet en serie om et fotballag. Hva heter laget?

10.
Kva har forfattaren Annette Münch til felles med skodespelar Ulrikke Falch og komikar Sofie Frøysaa?

11. Bildeoppgave
Under er omslag av fem bøker som av uforståelige grunner ikke ble kjøpt inn til innkjøpsordninga. Vi skal ha tittel på bok og navn på forfatter. 1 poeng for hvert riktige svar.

RUNDE 2:

12.
Kva heiter forfattaren som også er kjent under namnet «Instagrampoeten»?

13.
a) Håkon Øvreås fikk Nordisk Råds barne- og Ungdomslitteraturpris i 2014 for boka «Brune». Seinere kom det to oppfølgere. Hva heter de?

b) Hvem har illustrert bøkene?

14.
Hvilket teater hadde i år premiere på ei forestilling basert på «Jørgen Moes vei nr.13» av Tor Åge Bringsværd?

15.
a) Hvem har skrevet «Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge»?

b) Hva het forfatterens debutbok?

16.
I hvilken teikneserie kan ein blant anna møte folkeslag eller skikkelsar som «Ulveryttere», «Solfolk» og «Snøkrigarar»?

17.
a) Torun Lian har laget flere filmer om denne jenta og ga ut ei ungdomsbok om henne i 1990. Hva heter jenta. Navnet er også tittel.

b) Ei ungdomsbok fra 1994 ble til film i 1998. Der møter vi elleve år gamle Maria hvis lillebror er død av kreft. Filmen fikk Amanda som beste norske film det året. Bok og film har samme navn. Hva er tittelen?

18.
Kva har titlane «Simon og homo sapiens-agendaen» av Becky Albertalli og «Gode varsler» av Neil Gaiman og Terry Pratchett til felles?

19.
a) Hvem har illustrert Bjørn F. Rørviks bøker om «Reven og Grisungen»?

b) Hvem illustrerte Rørviks bok «Den lille penselen»?

20.
Michael Stilson debuterte med «Bare spille ball» i fjor. I boka følgjer vi fotballtalentet Fredrik fram mot NM-finalen for G16-lag. Kva lag spelar Fredrik på, og kven skal dei møte i finalen?

21.
a) Aimée Sommerfelt skrev om trettenårige Lalu og den syvårige søsteren hans, Maya, som er på vei fra Allahabad til en annen by. Hvor gikk veien?

b) Aimée Sommerfelt var en av stifterne av NBU i 1947 og var i ti år foreningens formann. Foreningen hadde tidligere et annet navn og var mest kjent med et akronym. Hva var det akronymet i 1947?

22. Bilderoppgave
Hvem er dette? Under ser du fem portretter. Hvert bilde er satt sammen av en kvinnelig og mannlig forfatter, og en nynorsk og bokmålsforfatter. Her er det kjønn og målform i skjønnlitterær forening. Vi skal ha navn på forfatterne som her er koblet sammen. 1 poeng for hvert riktige navn.

SE FASIT HER