Lesekioskfestival i Oslo

På grunn av koronasituasjonen kan ikke Norsk Litteraturfestival på Lillehammer gå som planlagt i mai i år. Istedenfor å avlyse festivalen, vil den blir arrangert på alternative måter. Torsdag 26. mars ble det gjennomført en digital minifestival ved lesekiosken på Kjelsås i Oslo.

Skrevet mars 27, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Minifestival: Norsk Litteraturfestival arrangerte kanskje verdens minste litteraturfestival ved lesekiosken på Kjelsås i Oslo. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Vidar Kvalshaug, som er ansvarlig for lesekiosken på Kjelsås, var vert og konferansier for Litteraturfestivalens minifestival. Dette ble også den offisielle åpningen av lesekiosken som en del av Foreningen !les sitt prosjekt Leseskiosk i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB. 100 vernede telefonkiosker i hele Norge skal bli lesekiosker hvor folk kan finne bøker og annet lesestoff.

Lesekiosk: Nestleder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, stod for avduking av lesekiosken. Vidar Kvalshaug ledet festivalen og er ansvarlig for lesekiosken.

Det var et knallsterkt festivalprogram arrangørene hadde satt sammen som publikum kunne følge på livestream:

14.00: Velkommen v/ Vidar Kvalshaug
14.02: Avduking v/ Vibeke Røgler, nestleder i Foreningen !les
14.06: Bokavlevering og informasjon den digitale litteraturfestivalen v/Marit Borkenhagen, festivalsjef for Norsk Litteraturfestival
14.12: Samtale og høytlesing med Nina Lykke
14.20: Samtale med Ivo de Figueiredo
14.25: Samtale og høytlesing med Kjersti Bjørkmo
14.30: Sang, samtale og høytlesing med Ragnar Hovland
14.40: Quiz v/ Anne Gaathaug
14.45: Slutt

Gikk du glipp av festivalen? Fortvil ikke, du kan se den her

Her kan du lese mer hvilke alternative måter Norsk Litteraturfestival vil bli gjennomført i år

Full spredning: Forfatter Nina Lykke i samtale med Vidar Kvalshaug om å være forfatter for tiden. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Flerstemt: Forfatter og musiker Ragnar Hovland underholdt med sang og høytlesing. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les