Kommentar: En bok for alle

Onsdag 14. mars ble Demian Vitanza tildelt Ungdommens kritikerpris for romanen «Dette livet eller det neste». Syv juryklasser i videregående skole har stått bak kåringen, og aldri har juryklassene vært mer samstemt i valg av vinnerbok. Dette er en bok som treffer dypt og bredt.

Skrevet mars 21, 2018 i Meninger, Nyheter Legg inn kommentar

Prisvinner: Demian Vitanza vant Ungdommens kritikerpris for boka «Dette livet eller det neste».

Årets vinner av Ungdommens kritikerpris (UKP) er en gave til norsklærere, bibliotekarer og alle formidlere som jobber med unge lesere. Aldri har juryen i UKP vært mer samstemt. Dette livet eller det neste treffer dypt og bredt.

Vi lesere er ulike. Vi er på forskjellig sted i livet, og vi har ulik bakgrunn. Naturligvis berøres vi av ulike bøker. UKP har gjennom sin 13 år lange historie stadig minnet oss på at unge lesere er forskjellige. UKP har også vist oss at unge lesere er nysgjerrige og ikke viker unna motstand. De unge leserne er en mangfoldig gruppe.

Men i år er juryen mer samstemt enn noen gang. Og det i en kåring hvor alle de nominerte bøkene har engasjert. Demian Vitanzas skildring av en ung gutt som reiser ut som fremmedkriger i Syria har skapt et enormt engasjement. Romanen har form som et langt intervju hvor spørsmålene er tatt bort. En form som oppleves ny og fruktbar for alle temaene romanen berører. I juryens begrunnelse står det: «Forfatteren tar opp mange viktige og aktuelle temaer som innvandring og integrering, identitet, politikk, krig og terror, samt religion og kulturforskjeller. Vi mener at dette er en utrolig viktig bok, både på grunn av temaene den belyser, men også på grunn av den nye vinklingen vi får.»

Juryen opplever boken som kompleks, men samtidig lettlest og kaller leseopplevelsen inkluderende. Alle type lesere har hatt utbytte av å lese boken, og alle har kunnet bidra i samtalene rundt boken.

Flere har allerede sagt at dette ikke var noen uventet vinner. Det er en oppvekstskildring (det liker vel ungdommene?), tema er radikalisering og hovedpersonen reiser ut i krigssonen (det er vel noe for den unge leseren?) og den er lettlest. Men sammenligner vi med tidligere vinnere av UKP er Dette livet eller det neste en like utypisk vinner som fjorårets vinner Nei og atter nei, som handlet om samlivsbrudd og midtlivskriser. Radikalisering og en ung hovedperson er ikke nok til å vinne UKP.

Så jeg vil heller snu på det: Dette livet eller det neste vinner fordi det er en velskrevet, smart og aktuell bok som på mesterlig vis går inn i noen av vår tids store spørsmål. Det er en bok som bør nå ut til et stort publikum og lesere i alle aldere. Jeg har sjelden gitt et sikrere tips: Skolebibliotekarer! Løp og kjøp!

Av Bjarte Bakken
Prosjektleder Ungdommens kritikerpris