Julegåvetips frå Foreningen !les

Her er nokre tips frå oss i Foreningen !les til bøker du kan kjøpe i julegåve til både barn, ungdom og vaksne.

Skrevet desember 12, 2018 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

TIPS FRÅ BJARTE:

Sabotør
Av John S. Jamtli
Cappelen Damm 2018

– En humoristisk og spennende røverhistorie fra 2. verdenskrig. Kong Haakon flykter, Osvaldgruppen etablerer seg og Rinnanbanden herjer. Noen dramatiske år skildres i denne nesten helt historisk korrekte fortellingen. Passer for eldre barn og ungdom og yngre voksne og litt eldre voksne. Muligens også for pensjonister.

TIPS FRÅ SIGRUN:

Eventyr om natten
Av Kitty Crowther
Oversatt av Gro Dahle.
Ena forlag 2018

– En fin liten bildebok til høytlesningsstunden ved leggetid. Den opprinnelige utgaven av denne boken ble utgitt i Sverige og oversatt til svensk av forfatter Ulf Stark. Til norsk er det Gro Dahle som har oversatt de tre små eventyrene som Mamma Bjørn forteller til Lille Bjørn. I Kitty Crowthers univers er natten i skogen rosa og gjemmer underlige skapninger med hver sin historie. Dette er en bok som gir lyst til å finne på og fortelle egne rare historier ved sengekanten.

TIPS FRÅ HILDE:

Mot normalt
Av Bjørn Hatterud
Samlaget 2018

– Totalt usentimentalt fortel Bjørn Hatterud om korleis hans mildt sagt vanskelege barndom og ungdomstid – med kronisk alvorleg sjukdom, overvekt og ei gryande erkjenning av å vere homofil i heimbygda Brumunddal – har gjort ei usedvanleg klassereise mogleg. Det er tankevekkande, varm og håpefull lesing.

TIPS FRÅ VIBEKE:

Et nytt mørke: Stjerneklingekrøniken 1
Av Joseph Delaney
Illustrert av David Wyatt
Oversatt av Morten Hansen
Aschehoug 2018

– Gjennom 13 ufattelig spennende bøker har vi fulgt Skrømtvokterlærlingen Tom Ward i sin opplæring og kamp mot stadig farligere og mørkere skapninger. Siste bok kulminerte i slaget mot djevelen selv, der Skrømtvokteren mistet livet, og noe enda farligere ble sluppet løs i verden. Stjerneklingekrøniken er en ny serie der Tom nå har overtatt som skrømtvokter, selv om læretiden hans ikke var forbi. For å kvalifisere til å bli skrømtvokter må man være syvende sønn av syvende sønn. Tom blir oppsøkt av en jente som uforskammet krever å bli Toms lærling. Hun er syvende datter av syvende datter …

TIPS FRÅ TROELS:

Smadra
Av Brynjulf Jung Tjønn
Flamme 2018

– Med få og velvalde ord kallar Brynjulf Jung Tjønn fram ei heil lita verd som er nær, nærverande og dirrande av alt det vonde som det ikkje vert snakka om. Samstundes er det ei verd der Oda veks fram og modnast under vanskelege vilkår. Ei sterk og gripande bok.

TIPS FRÅ SILJE:

Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake

Av Naia Marie Aidt
Oversatt av Trude Marstein
Gyldendal 2018

– Jeg vil trekke fram det som kommer til å gjenstå som årets store leseopplevelse for meg; Naia Maria Aidts Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake. Jeg leste boka tidlig på året, og jeg får tårer i øynene ennå når jeg tenker tilbake på den. En utrolig sterk roman om sjokk og om sorg som jeg kommer til å huske at jeg leste resten av livet. Aidt, som tidligere er blitt tildelt Nordisk Råds litteraturpris, har skrevet om sønnens plutselige dødsfall og om den altomfattende sorgprosessen etterpå. En ærlig, vond, personlig og uforglemmelig roman. Et dystert julegavetips, tenker du kanskje, men jeg synes det å la andre få en rystende og uforglemmelig leseopplevelse er en flott gave å gi selv om tematikken er utrolig trist.

TIPS FRÅ OLE:

Fotball uten grenser
Av Peder Samdal
Cappelen Damm 2018

Fotball uten grenser er andre boka til Peder Samdal. Han debuterte i 2015 som sakprosaforfatter med Mario Balotelli forklarer Europa. Samdals prosjekt er å bruke fotballspillere, klubber og landslag for å si noe om samfunnsutviklingen i verden. Historisk, men også i samtid. Fotball uten grenser er en veldig interessant bok som passer for både ungdom og voksne. Også de som ikke liker fotball.

Vi ønskjer dokker alle ei riktig fin jul og eit godt nytt år!

Foreningen !les