Hvor mye kan du om barne- og ungdomslitteratur?

Her kan du prøve deg på quizen i barne- og ungdomslitteratur som ble arrangert under Litteraturfestivalen på Lillehammer onsdag 21. mai 2014.

Skrevet mai 22, 2014 i Bibliotek/lærer Legg inn kommentar

Spørsmålene er laget av quizmasterne Bjørn Ingvaldsen og Stig Elvis Furset.

RUNDE 1
1. Lars Joachim Grimstad er i år ute med boka ”Solkongen”, hvor vi møter Statsminister Fahr og Sønn. Hva het den første boka i den serien?

2. Rasmus Løland er ein av pionerane i norsk barnelitteratur, blant anna med forteljinga Paa Sjølvstyr. Men kor tid levde han? Nevn eit årstal han var i live.

3. Bente Bing Kleiva ga nylig ut boka ”Kribledagar” i samarbeid med en annen forfatter. Hva heter vedkommende?

4. Formidlarar av ungdomslitteratur har dei siste åra hatt stor hjelp i at filmar basert på bøker er blitt globale mediehendingar. Kva heiter skodespelaren som har den kvinnelege hovudrolla i filamtiseringane av Veronica Roths Divergent og John Greens The Fault in Our Stars?

5. An Magritt Lindtner debuterte i 2013 med ”Smokkefeen Tutta”. Hvem har illustrert boka?

6. I kva for sørlandsby går festivalen som rett og slett bærer navnet Barnebokfestivalen av stabelen?

7. I ”Uten dekning” møter vi en vanlig familie. Hvem har skrevet boka og hva heter skuespillet den er bygget på?

8. Bjørn Arild Ersland har jobba med eit stort antal illustratørar. Kven stod for illustrasjonane i den omdiskuterte biletboka «Glassklokken»?

9. Gyrid Axe Øvsteng fikk for ”Førstemamma på mars” to ulike priser 6. mars 2014. Hvilke to priser var det?

10. Å oversette bøker innebærer eit stort ansvar. Og med svært populære bøker kan faktisk oversettaren innimellom nyte godt av ein slags stjernestatus hos lesarane. Kva er navnet på oversettaren som gav Evighetens kyss av Stephanie Meyer norsk språkdrakt?

11. Bildeoppgaver:
Bokslukerprisen er et nytt lesetiltak fra Foreningen !les og har elever på 6. trinn som målgruppe. Videre følger korte åpningsutdrag fra fem av bøkene i Bokslukerprisen. Vi skal ha navn på forfatter og tittel på bok. 1 poeng for hvert riktige svar, maks 10 poeng.

A)
Kristiania, 3. mai 1887

– For et begredelig liv.

Edvard trakk den altfor store ullfrakken tettere rundt seg. Den hadde mistet sin siste knapp tidligere på dagen, og han måtte holde den lukket med den ene hånden. Regnvannet strømmet mellom brosteinene, og selv støvlene hans var gjennomvåte.

B)
Det er tredje dagen i den andre uka i det første året på ungdomstrinnet, og klassen er på tur i skogen. Alle oppfører seg fjollete. Vi har så vidt sett hverandre siden før sommerferien, og selv om vi kjenner hverandre godt fra barneskolen er det noe som er annerledes.

C)
Folk kallar det berre Huset.
Eller Huset under Hammaren. Det stikk ein fjellhammar ut bak huset. Ein svær, glatt bergvegg. Han ser ut som om han kan ramla ned kva tid som helst og slå huset til pinneved. Var det difor dei flytta, dei som budde der? Fordi dei var redde for hammaren, at dei skulle få han i hovudet?

D)
Jeg lærte det allerede i barnehagen. Da de voksne spurte meg om jeg skulle gjøre noe gøy i helgen, svarte jeg alltid Det kan jeg ikke snakke om. For uten taushetsplikten hadde denne familien raknet for lenge siden.

E)
Det var fredag og midten av mars. Utenfor vinduet i klasserommet vårt dingla istappene ned fra taksteinene. Skolegården var dekt av et tjukt lag snø, og gradestokken viste en hel haug med minusgrader. Men her inne, i klasserommet, var det i ferd med å koke helt over.

RUNDE 2

12. Like verdsette er kanskje ikkje kritikarane. I alle fall ikkje alltid. Men kva heiter litteraturkritikaren som nett har fått stipend for å utarbeide ei liste over dei 101 beste bøkene mellom 2005-2014?

13. Hvem vant Bokkunstprisen 2013?

14. Kva heitte den første ungdomsromanen til Arne Svingen?

15. I hvilken bok møter vi melkekua Bodil?

16. Kva norsk konge handla Jon Ewos Fortellingen om et mulig drap om?

17. I denne boka er det seks fortellinger. I den første fortellinga, Frostrøyk, vanlig røyk, ulver og ekser, er ungdommer på klassetur og hovedpersonen blir dumpa, får ny kjæreste og rekker å begynne å røyke. Hva heter boka og hvem er forfatteren?

18. Det er snart fotball-VM. Så då må vi ha eit fotballspørsmål. Tidlegare trenar og spelar Arild Stavrum kom i fjor ut med si første barnebok, Maradonas magi. Delar av handlinga er lagt til ein italiensk by. Kva for ein?

19. Klara er 11 år og forelsket i Sofie. Hva heter boka om dem og hvem har skrevet den?

20. Kven har skrive og illustrert biletboka «Skal det være sånn??!», med undertittelen Historien om Elvis.

21. May Grethe Lerum avsluttet i 2013 ungdomsserien ”Solstorm”. Hva heter de tre bøkene i serien?

22. Bildeoppgave:
Vi holder oss til Bokslukerprisen. Under er fem omslag av bøker som er valgt ut til å delta i Bokslukerprisen. Vi skal ha navn på forfatter og tittel på bok. 1 poeng for hvert riktige svar, maks 10 poeng.

Elise og mysteriet på hesteøya

En flåte av gull_riss.indd

Mostue_ZombieBjarne