Hvem får Bokslukerprisen 2019?

Foreningen !les deler ut Bokslukerprisen onsdag 24. april klokken 1215. Utdelingen er på Sentralen i Øvre Slottsgate 3 i Oslo.

Skrevet april 10, 2019 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Juryer: Her er ni av de ti juryklassene i Bokslukerprisen 2019. Vi mangler dessverre bildet av elevene ved Silsand barneskole.

Pressemelding fra Foreningen !les onsdag 10. april 2019
Kontakt: Troels Posselt, tlf.: 467 84 590

Høsten 2018 leste 80 000 elever på 5. og 6. trinn utdrag fra ti norske skjønnlitterære bøker for aldersgruppen 10-12 år. Deretter stemte elevene fram de fem beste utdragene, som ble superfinalister til Bokslukerprisen. Ti juryklasser har nå lest hele bøkene og gjort seg opp en mening om hvilken bok som er best.

– I år er det Bokår i Norge, og derfor blir det ekstra spennende å se hvilken bok som har bidratt til størst leselyst blant barna. Rekordmange barn har deltatt i Bokslukerprisen, og juryelever fra hele landet har gjort en strålende jobb, sier prosjektleder i Foreningen !les, Troels Posselt.

Superfinalistene er:
Kokotopia. Riddere, hekser og prikkedøden av Simon Stranger og Helena Lindholm. Fontini, 2018
Zombieutbruddet. Byrået for ikke-hendelser av Robert Næss. Juritzen jr. 2017
Anton og andre flokkdyr av Gudrun Skretting. Aschehoug 2017
Bobla av Siri Pettersen. Gyldendal 2017
Ingen sover trygt i natt av Mari Moen Holsve. Cappelen Damm 2017

Juryklassene er:
Ellingsrudåsen skole (Oslo)
Hasle skole (Oslo)
Kirkenær skole (Hedmark)
Lysheim skole (Vestfold)
Mellom-Nes skole (Akershus)
Risør barneskole (Aust-Agder)
Silsand barneskole (Troms)
Sunde skole (Vest-Agder)
Valldal skule (Møre og Romsdal)
Vanvikan skole (Trøndelag)

I tillegg til selve prisutdelingen, blir det blant annet musikalsk innslag med Hennie, slampoesi med Taro Vestøl Cooper og tale ved statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Rikke Høistad Sjøberg. Utdelingen ledes av Kristine Magnesen.

Se Facebook-event her

Kontakt:
Troels Posselt
Prosjektleder Bokslukerprisen i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
Epost: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på 5. og 6. trinn i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å sette fokus på den gode norske skjønnlitteraturen som utgis for aldersgruppen 10-12 år. Bokslukerprisen er støttet av Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet.

Les mer om prosjektet på www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no