Høringsnotat: Gjennomgangen av Norsk kulturråd 2014

Organisasjonene Norsk barnebokinstitutt (NBI), Leser søker bok (LSB) og Foreningen !les sender med dette et felles høringsnotat på de områdene som berører oss direkte.

Skrevet august 20, 2014 i Meninger Legg inn kommentar

Norsk barnebokinstitutt er et nasjonalt forsknings- undervisnings- og formidlingsinstitutt for barne- og ungdomslitteratur. Foreningen !les har som formål å øke engasjementet og interessen for lesning i befolkningen, spesielt blant ungdom. Og Leser søker bok arbeider for at alle skal ha tilgang til gode bøker uavhengig av leseevner.

Avvikling av post 74
Utredningsgruppens forslag om å avvikle post 74 mener vi er et fornuftig tiltak. Posten framstår i dag svært lite tilpasset organisasjoner som Leser søker bok og Foreningen !les, som begge får støtte over posten. I innspill til utredningsgruppen skrev vi blant annet dette:

«Da post 74 i 2011 ble underlagt Norsk kulturråd var det blant annet med en begrunnelse om at Norsk kulturråd har fullmakt til å fordele bevilgningen på post 74 etter eget kunst- og kulturfaglig skjønn. Dette er et mandat som Kulturrådet har god kompetanse til å gjennomføre, fagadministrasjon opptrer som en profesjonell og tydelig tilskuddsforvalter.»

Imidlertid er sammensetningen av de organisasjonene som ligger under post 74 svært ulike. Både Foreningen !les og Leser søker bok får støtte over post 74. De er store i denne sammenhengen, og de arbeider for å nå kulturpolitiske mål på et nasjonalt nivå. De bør derfor ikke behandles ut fra et kunst- og kulturfaglig skjønn.

Vi anbefaler at organisasjoner som arbeider for å nå langsiktige nasjonale kulturpolitiske mål, som Foreningen !les og Leser søker bok, overføres til post 78 Ymse faste tiltak på Statsbudsjettet.

Søkere som mottar fast årlig statstilskudd og prosjektstøtte
Utredningsgruppen foreslår å opprettholde hovedregelen om at institusjoner som mottar fast årlig statstilskudd ikke skal kunne søke prosjektstøtte. Det mener vi er galt, og hindrer nyskaping. I innspill utredningsgruppen skrev vi dette:

«Til og med 2008 kunne barnebokinstituttet søke midler fra Norsk kulturfond til prosjekter av forsøkskarakter. Dette gav anledning til å prøve ut nye litteraturformidlingsmetoder i skolen over det ganske land. Denne muligheten ble stengt i 2009, hvilket i følge vår oppfatning strider med kulturrådslovens formålsparagraf.»

Prosjektmidlenes formål må være å prøve ut nye tiltak, med mulighet for å feile, men også med anledning til å ivareta viktige erfaringer. Vi har alle opplevd at prosjektresultater ikke blir godt nok utnyttet på grunn av manglende grunnfinansiering når prosjektperioden er avsluttet. Det bør finnes muligheter til langsiktig utvikling og planlegging, ikke bare til kortvarige prosjekter.

Stramme driftsbudsjett tilsier at det i mange tilfelle ikke er mulig å prøve ut nye tiltak uten at det går på bekostning av den etablerte virksomheten. Derfor har ordningen fra 2009 gitt seg utslag i at nyutvikling er blitt svært vanskelig. Dette mener vi er svært uheldig med tanke på et kulturfelt som betjener et samfunn i rask endring.

Kristin Ørjasæter
Norsk Barnebokinstitutt