Her er de nominerte til Uprisen 2013

Fremmedfrykt, fascisme, kjærlighet og erotikk, og fantasy, er stikkordene etter at ungdom har nominert de fem beste ungdomsbøkene fra 2012 til Uprisen 2013.

Skrevet januar 16, 2013 i Nyheter, ungdom, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok 1 kommentar

Nominasjonsjuryen: Silje Benedicte Isebakke (f.v.), Vilde O. Loe, Marie Drønnen. Foto: Vibeke Røgler.

Årets nominasjonsjury har talt, her er de fem nominerte til Uprisen 2013:

Ellen Fjestad: Sammen skal vi holde himmelen. Schibsted.

Magne Hovden: Åndejegerne. Aschehoug .

Marianne Kaurin: Nærmere høst. Aschehoug .

Lars Mæhle: Fuck Off I Love You. Samlaget.

Arne Svingen og Helene Uri: Din vakre jævel. Gyldendal.

– Vi mener dette er veldig ulike bøker som treffer et bredt spekter av ungdom, sier nominasjonsjuryen. – Bøkene vi har valgt skiller seg tydelig ut, dette er de bøkene som er best likt og som har skapt mest engasjement. Nominasjonsjuryen har bestått av Marie Drønnen (15) fra Ålesund, Silje Benedicte Isebakke (14) fra Moss, og Vilde O. Loe (15) fra Ski.

Nominasjonsjuryen har i år hatt litt av en jobb. I 2012 kom det inn hele 640 anmeldelser av årets femti norske ungdomsbøker. Dette er ny rekord, og samtidig en utfordring for nominasjonsjuryen som måtte lese alle anmeldelsene.

– Det var ikke så mye å lese, sier Vilde, det var på en måte som å lese en vanlig bok, bare at det var oppdelt.

De andre i juryen nikker og sier seg enige, før Silje bryter inn og sier at det har gått veldig bra. – Vi var faktisk ganske enige om det meste når det kom til stykket. Og vi synes dette har vært veldig gøy. – Ja, sier Marie, dette har vært en god erfaring, det er bra det finnes en pris der ungdom selv kan være med og bestemme hva vi liker å lese.

I år har nominasjonsjuryen løftet fram fem bøker som får hederlig omtale. Også disse bøkene var godt likt av leserne:

Lisette Askø: Synnes puslespill. Publica bok AS.

Taran L. Bjørnstad: Picassokvinnen. Cappelen Damm.

Stein Morten Lier: Rookie. Aschehoug.

Simon Stranger: Verdensredderne. Cappelen Damm.

Siv Wyller: Hockeysveis fører til dårlige rim. Cappelen Damm.

– Vi har aldri fått inn så mange anmeldelser som nå, dette viser det enorme engasjementet som finnes blant ungdom for lesing, sier Kristine Isaksen, daglig leder i Foreningen !les. – Uprisen er en viktig pris, ungdommen får selv løfte fram hva de synes er god ungdomslitteratur. Vi gleder vi oss til å høre hva elevene mener er den beste boka.

De neste tre månedene skal de seks juryklassene lese og vurdere de fem nominerte bøkene. Uprisen – årets ungdomsbok deles ut for syvende gang under Norsk Litteraturfestivalen på Lillehammer torsdag 30. mai. Her får elevene i juryklassene også møte alle de nominerte forfatterne.

Juryklassene er:

Ajer ungdomsskole på Hamar (Hedmark)

Rubbestadneset ungdomsskole (Hordaland)

Sagene skole (Oslo)

Smestad ungdomsskole på Lillehammer (Oppland)

St. Fransiscus skole i Arendal (Aust-Agder)

Ås ungdomsskole (Akershus)