Hat trick: Ivrige lesere på Jerv

Leseagent Olaug Sætren ved Grimstad bibliotek møtte guttene for å presentere bøker.

Skrevet november 29, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Idrett, Nyheter Legg inn kommentar

Leseklare: Når fotballgutta ved Jerv FFO ikke spiller fotball, slapper de av med å lese bøker.

– Guttene på Jerv fotballfritidsordning leser masse, sier Sætren som onsdag denne uka var innom de unge fotballspillerne med nye boktips.

Guttene selv hadde alle en favorittbok:

– Alle guttene som var til stede under samlingen kunne fortelle at de hadde favorittbøker. Og de delte velvillig med hverandre hva som var deres favoritt, forteller Sætren.

Leseagenten ved Grimstad bibliotek hadde til besøket hos fotballguttene denne gangen byttet ut alle bøkene i bokbagen de tidligere har mottatt fra Foreningen !les.

– Her var det bøker for en hver smak. Guttene kastet seg over bordet for å sikre seg en bok de hadde sett seg ut under presentasjonen, sier Sætren og legger til:

– Det var mange fornøyde smil å se og plutselig ble det stille i rommet. Lesingen var i gang!

Jørn Jensens Kasper-bøker er tydelige favoritter hos fotballgutta, men mange andre bøker vekker også nysgjerrigheten.

– Blant annet en bok, Gokart. En bok som handler om fotballspilleren Ronaldo har for øvrig allerede laaaang venteliste, i følge leseagenten.

I bokbagen har laget også mange bøker av Bjørn Ousland, som Jerv FFO var så heldig å ha besøk av tidligere i høst. Det er alltid gøy å lese bøkene til forfattere en har møtt, mener Sætren.

– I bagen var det både fagbøker og bildebøker som  Bjørn Ousland har skrevet og illustrert. Bokbagen fra Foreningen !les har helt klart vekket begeistring og er en fin start på en egen boksamling.

Kjekt å ha: Bokbagen til Jerv er alltid tilgjengelig for spillerne.