Morgenseminar: «Ny sakprosa til nye lesere»

Torsdag 12. september arrangerer Foreningen !les i samarbeid med Tidsskriftet Prosa et morgenseminar om bloggermemoarer og politiske erfaringer. Seminaret finner sted på Nasjonalbiblioteket i Oslo fra klokken 09:00-11:30.

Skrevet august 7, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

I løpet av to panelsamtaler skal seminaret se nærmere på sakprosabøker, rettet mot jenter, som har solgt godt og fått mye omtale. Et sentralt spørsmål er hvordan lykkes disse bøkene med å rekruttere nye lesere? Panelsamtalene er som følger:

Er bloggerboka vår tids memoar?
Sophie Elise Isachsen (blogger og forfatter), Erik Møller Solheim (forlagsredaktør i Cappelen Damm) og Guri Fjeldberg (litteraturkritiker) samtaler med Jørgen Moltubak (lærer og forfatter).

Politisk og personlig sakprosa
Nina Méd (forlagsredaktør i Gyldendal) og Therese Tungen (forlagsredaktør i Samlaget) samtaler med Hilde Slåtto (redaktør for Faktafyk, sakprosamagasin for ungdom).

Seminaret finner sted på Nasjonalbiblioteket i Oslo torsdag 12. september fra klokken 0900-1130. Gratis inngang!

Prosjektleder for Faktafyk i Foreningen !les, Hilde Slåtto, mener den offentlige samtalen rundt selvbiografiske bloggerutgivelser ofte er preget av støy rundt hvem som skriver og omtales.

– Hva disse utgivelsene faktisk inneholder, og hva det er som gjør at unge lesere opplever disse historiene som relevante, blir sjeldent diskutert. Jeg tror bøkene inneholder erfaringer som gir gjenklang hos den unge leseren. Erfaringer om det å stå utenfor, finne sin plass og identitet, ulykkelig kjærlighet, kroppspress osv. Temaer som har vært viktig for unge lesere til alle tider, sier Slåtto.

– Med dette seminaret ønsker vi å ta denne litteraturen på alvor. Vi skal se nærmere på hvilke erfaringer som beskrives i disse utgivelsene, hvorfor de er så populære og hvorfor de selger så godt. I forlengelse av dette er det også interessant å diskutere hvorfor den trykte boka ser ut til å være så viktig. Hva er det for eksempel boka kan oppnå som en blogg ikke kan? Er disse bloggbøkene den nye memoaren? legger hun til.

Arr: Tidsskriftet Prosa og Foreningen !les

Se Facebookevent her