Frank Lampard skriver barnebøker

Lampards fotballkarriere går mot slutten, men Chelsea-spilleren har forberedt seg på livet som venter ham.

Skrevet februar 13, 2013 i Bibliotek/lærer, Idrett, Nyheter Legg inn kommentar

Blir forfatter: Chelsea-spiller Frank Lampard skal skrive fem barnebøker. Ideen har han fått av å lese for egne barn. Foto: chelsea.com.

I løpet av de neste to årene skal han nemlig skrive fem barnebøker. Ideen fikk han av å lese for sine egne barn, skriver NTB.

– Idrett og lesing er to essensielle fritidssysler i vårt hjem, så jeg bestemte jeg for å finne opp mine egne fotballhistorier og eventyr, sier Lampard om bøkene som skal handle om fotball, Frankie og hans venner, samt hunden Max.

Bok en i serien «Frankie Versus The Pirate Pillagers» utgis i juni. Deretter komme to bøker til i 2013, mens de to siste kommer i løpet av 2014.

Nav og skriving
Skrive bok gjør også tidligere tippeligaspiller Bernt Hulsker. Men livet etter at fotballskoa ble lagt på hylla har vært en utfordring for angriperen. Under kveldens episode av Trygdekontoret på NRK3, forteller Hulsker i følge VG om en stor overgang til det vanlige liv og at han for tiden skriver på en bok. Hva slags bok får vi ikke vite, men vi får vite at han går på NAV.

– Når jeg kommer på det. Jeg skulle levert et meldekort, sier han.

Hulskers hverdag føyer seg inn i rekken av fotballspillere som opplever et tomrom etter karriereslutt.

– Etter at vi begynte å jobbe med temaet har det bare blitt forsterket med årene. Den første generasjonen med fotballspillere som var fulltids profesjonelle har lagt opp, eller skal gjøre det. Da har utdanning og ny karriere blitt forsaket hos mange spillere, og det er det utfordringer knyttet til, sier NISO-leder Joachim Walltin til VG Nett.

For å forebygge sier Walltin at NISO har en dialog med NTF (Norsk Toppfotball) der problemstillingen er mest aktuell.

– Viljen er til stede, men det kan nok gjøres mer, sier han og understreker:

– Fotballspillere har muligheten til å gjøre noe ved siden av – men det er en utfordring å ta på alvor.