Foreningen !les på Lillehammer

Foreningen !les er samarbeidspartner og hovedarrangør av flere programposter under Litteraturfestivalen på Lillehammer fra 22. til 24. mai.

Skrevet mai 20, 2019 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Vinner: Thomas Enger vant Uprisen 2018 for romanen «Killerinstinkt». Her takker han for prisen med storjuryen på scenen i Festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

ONSDAG 22. MAI 2019:

Klokken 1100-1200: Barnebokbad
Barn bokbader en forfatter! I løpet av våren har skoleklasser på mellomtrinnet fra tre skoler på Lillehammer hatt høytlesning i klassen av Zombieutbruddet av Robert Næss. I etterkant har de, gjennom filosofiske samtaler i klasserommet, jobbet med forskjellige temaer fra boka og kommet frem til spørsmål de ønsker å stille forfatteren. Representanter fra klassene er spørsmålsambassadører og utgjør panelet som skal bokbade forfatteren på scenen. Velkommen til Barnebokbad.

Sted: Teltet på Stortorget
Pegasus: 10–13 år

Klokken 1900-2000: Uprisens ungdomsbokbad
Oppkjøring til Ushowet! Her får Uprisens sju juryklasser fra Buskerud, Møre og Romsdal, Nordland, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland stille spørsmål til de nominerte forfatterne John S. Jamtli, Lisa Aisato, Kathrine Nedrejord, Tor Arve Røssland og Michael Stilson. Ungdommer fra juryklassene leder selv samtalen.

Sted: Litteraturhus Lillehammer
Pegasus: 14–16 år. For juryklasser

Klokken 2100-2230: Barne- og ungdomsbokquiz
Hvor mye kan du om barne- og ungdomslitteratur? Bli med og test dine kunnskaper. Lett blanding fra litteraturhistorien, en uformell tone og god stemning! Quizmastere: Bjørn Ingvaldsen og Stig Elvis Furset.

Sted: Kulturhuset Banken, Holbøsalen
Påmelding på festivalkontoret
Maks 5 på hvert lag

TORSDAG 23. MAI 2019:

Klokken 1100-1230: Den boka live
Denboka Live er en del av en landsdekkende lesekampanje initiert av NBU og administrert av Foreningen !les. Åtte organisasjoner står bak kampanjen og den er støttet av Nasjonalbiblioteket /Bokåret 2019. I kampanjen løfter artister og andre forbilder frem den boka som på en eller annen måte har gjort inntrykk. Kampanjen retter seg spesielt mot lesegruppen 15 til 25 år. I DenBoka Live får artister treffe forfatteren bak boka de har valgt ut og det ligger til rette for spennende samtaler om litteratur, tekst, fortellinger, inspirasjon, kreativitet og mye mer. Her på Lillehammer får vi møte to musikere med deres utvalgte forfattere: Emilie Nicolas, norsk artist, elektronikamusiker og låtskriver møter forfatter Lars Mytting. Fay Wildhagen, norsk artist, gitarist, låtskriver og produsent møter forfatter Erlend Loe. Ordstyrer: Ole Ivar Burås Storø, Foreningen !les.

Sted: Café Stift
Arrangør: NBU i samarbeid med Foreningen !les og Leser søker bok
Støttet av Bokåret 2019

Klokken 1300-1400: U-showet
De sju juryklassene fra Buskerud, Møre og Romsdal, Nordland, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland vil avsløre hvem som skrev fjorårets beste ungdomsbok og kåre vinneren av Uprisen 2019. De nominerte forfatterne er John S. Jamtli, Linn Skåber og Lisa Aisato, Katrine Nedrejord, Tor Arve Røssland og Michael Stilson. Det vil bli opplesning fra de nominerte bøkene ved Trygve Ramnefjell og underholdning fra UKM. Programleder: Heidi Marie Vestrheim.

Sted: Kulturhuset Banken, Festsalen

Klokken 1600-1700: Uprisen-samtalen
Hvordan lykkes en med å virkelig treffe den målgruppen en skriver for? Thomas Enger har skrevet to ungdomsbøker, og vunnet Uprisen for begge. I juryens beskrivelse for prisen i fjor skriver ungdommene at «Vinnerboken er en bok som treffer ungdom midt i hjerterota.» Møt Enger i samtale med Liv Gulbrandsen om Killerinstinkt, Uprisen og ungdom som lesere.

Sted: Café Stift

FREDAG 24. MAI 2019:

Klokken 2130-2330: Banknatta
Under den populære Banknatta på Kulturhuset Banken er Foreningen !les med og arrangerer stjernespekket slamfest. Slampoesi og spoken word er ikke lenger kun et undergrunnsfenomen, formen har også inntatt de store nasjonale teaterscenene og litteraturfestivalene. Under Banknatta kan du se og høre noen av de beste nordiske slampoetene i aksjon. I tillegg får du en unik sjanse til å oppleve den internasjonale dubpoeten D’bi Young Anitafrika på scenen i festsalen. Disse deltar: D’bi young Anitafrika (Jamaica/Canada), Evelyn Rasmussen Osazuwa og Marius Abrahamsen (Norge), Maria Maunsbach (Sverige), Victor von Hellens (Finland) og Peter Dyreborg (Danmark). Konferansier: Heidi Marie Vestrheim. Musikk: Beatur (Island)