Foreningen !les i referansegruppe for ny Nasjonal bibliotekstrategi

Arbeidet med ny Nasjonal bibliotekstrategi for perioden 2020-2023 er i gang. Kulturdepartementet skal lede arbeidet. Foreningen !les er invitert og deltar i referansegruppen Kulturdepartementet har etablert til arbeidet.

Skrevet mars 7, 2019 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Bibliotekutvikling: Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, er glad for at Kulturdepartementet har invitert foreningen med inn i arbeidet med ny bibliotekstrategi. Foto: Finn Ståle Felberg.

Strategien skal gi en oversikt over statens ansvar og oppgaver for utvikling av offentlige bibliotek, og tiltak til støtte for kommunenes utviklingsarbeid. Hovedområdene i ny Nasjonal bibliotekstrategi er som følger:

• Aktiv formidling
  • Digitalt innhald
  • Felles infrastruktur
  • Modeller for drift
  • Skolebibliotekene
  • Region- og kommunereform

Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, er glad for at Kulturdepartementet har invitert foreningen med inn i arbeidet med ny strategi.

– Foreningen !les har over 20 års erfaring med litteraturformidling til barn og unge. Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse om litteratur og formidling til målgruppa, og er en viktig ressurs for formidlerne i folkebibliotekene. Styrking av skolebibliotekene er også en av våre fanesaker, så det er flott at dette nå inkluderes som et eget hovedområde i ny Nasjonal bibliotekstrategi, sier Tretvoll

Her kan du lese evaluering av Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018

I dag ble den nasjonale bibliotekstrategien i Sverige overlevert regjeringen. Målet der er å styrke bibliotekvirksomheten i hele landet. Last ned strategien her