Fire nye lesekiosker åpnet i Oslo

100 vernede telefonkiosker rundt omkring i Norge blir lesekiosker hvor innbyggerne kan finne bøker og dele gode leseopplevelser med andre. Sparebankstiftelsen DNB og Foreningen !les står bak prosjektet. Nå åpner fire nye lesekiosker i hovedstaden.

Skrevet juni 15, 2020 i Nyheter, Presse

Ta en bok – gi en bok: Prosjektleder for Lesekiosk i Foreningen !les, Vibeke Røgler, fyller opp lesekiosken på Bjerke i forbindelse med åpningen. Foto: Øyvind Thoresen.

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet består i å fylle 100 vernede telefonkiosker med bøker og litterær aktivitet for å gjøre litteratur og gode leseopplevelser lett tilgjengelig for det norske folk.

Sparebankstiftelsen DNB har inngått en avtale med Telenor om å få benytte disse 100 ikoniske, vernede telefonkioskene de neste ti årene. Foreningen !les skal fylle lesekioskene med bøker og oppfordrer til at folk kan «gi en bok – ta en bok».

– Vi er svært glade for at vi nå har kommet i gang med nye åpninger av lesekiosker, etter at koronasituasjonen førte til at vi måtte sette åpningene på vent, sier Vibeke Røgler.

Lesekioskene som nå er gjort tilgjengelig for publikum står på Bjerke, i Vigelandsparken, på Skøyen stasjon og ved Oslo rådhus. Nå er sju av til sammen tjue lesekiosker åpnet i Oslo, og i løpet av sommeren vil også lesekiosken på Rådhuskaia ved Skur 28 gjøres tilgjengelig for publikum.

Det er ikke bare i Oslo det er åpnet nye lesekiosker. Lillehammer og Trondheim fikk nylig sine første lesekiosker, og torsdag og fredag denne uken står Fredrikstad og Røros for tur. Når sommeren tar til vil i alt tretti lesekiosker i Norge være klare for besøk.

– Med norgesferie for døren er mulighetene nå mange for å kunne finne lesestoff for hele familien på veien, avslutter Røgler.

Se oversikt over åpne Lesekiosker her

Kontakt:
Vibeke Røgler
Prosjektleder for Lesekiosk i Foreningen !les
Tlf: 977 31 830
E-post: vibeke@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Sparebankstiftelsen DNB
Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: Å ivareta sparebanktradisjonen med å gi bidrag til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Stiftelsen eier 8 prosent i DNB, og utbyttet fra disse aksjene finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB er den største av Norges 33 sparebankstiftelser, og har som sitt geografiske kjerneområde fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oppland, samt kommunen Ringsaker i Hedmark. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale tiltak, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3. Sparebankstiftelsen DNB opprettet i 2016 Amediastiftelsen, som eier mediekonsernet Amedia.

Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt 5 milliarder kroner til allmennyttige formål.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, deltakelse og tilhørighet for barn og unge.