Faktafyk gjenoppstår: Sakprosa til 90 000 elever

Dette skoleåret kan Foreningen !les igjen tilby sakprosa til ungdom. Finansiering av en ny utgave av det populære sakprosamagasinet Faktafyk er endelig på plass. Opplaget er på 90 000 eksemplarer.

Skrevet november 11, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Faktafyk ble en umiddelbar suksess da første nummer ble lansert i 2012. Magasinet inneholdt blant annet bokutdrag og nyskrevne tekster om ulike temaer, og det var tydelig et behov i norsk skole etter kvalitetsgode tekster i sakprosasjangeren.

– Faktafyk har vært en viktig ressurs i klasserommet, og mange lærere har gitt uttrykk for at de savnet magasinet forrige skoleår. Vi er derfor glade for at vi, som et resultat av økte midler fra Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet, igjen kan tilby Faktafyk til elever i ungdomsskolen. Vi setter også svært stor pris på at Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening har bestemt seg for å bidra med økonomisk støtte, sier redaktør for Faktafyk i Foreningen !les, Hilde Slåtto.

Redaktøren er ikke tvil om hvilken betydning sakprosa kan ha for ungdom som vokser opp i dag.

– Verden blir mer og mer komplisert og unge mennesker har et stort behov for å forstå samfunnet de er en del av. Sakprosa av høy kvalitet er en viktig nøkkel for å ta inn en verden som hele tiden går i raskere og raskere tempo. Ungdom tørster etter litteratur som omhandler virkeligheten. Faktafyk er et tilbud som er skreddersydd for nettopp det, sier Slåtto.

Påmelding til Faktafyk 2019 er nå tilgjengelig via foreningenles.no

Kontakt:
Hilde Slåtto
Redaktør for Faktafyk i Foreningen !les
Tlf.: 406 06 499
E-post: hilde@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom sine tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og cirka 6 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer. Foreningen !les står blant annet bak tiltak som litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle våre tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les meir på: www.foreningenles.no

Om Faktafyk
Faktafyk er et gratis sakprosamagasin som sendes til ungdomsskoler over hele landet. Magasinet skal gjøre unge lesere nysgjerrige på sakprosa. Faktafyk Inneholder derfor utelukkende tekster fra sakprosasjangeren, tekster som er skrevet spesielt for magasinet og utdrag fra fagutgivelser for ungdom og voksne. Til papirutgaven hører også et e-magasin med utvidede versjoner av tekstene, bonusartikler, lenker til aktuelt bakgrunnsstoff, lydinnspillinger av bokutdrag, musikk- og filmsnutter. De tre første numrene hadde et opplag på 125 000, mens de to neste hadde et opplag på henholdsvis 70 000 (2016) og 30 000 (2017). Skoleåret 2017/18 ble magasinet lagt på is på grunn av manglende finansiering, men i januar 2019 kommer et nytt Faktafyk ut i ungdomsskolen i et opplag på 90 000.

Les mer på www.faktafyk.no