denboka: Rollemodeller sprer leselyst

denboka har vært en del av Bokåret 2019 og hatt som målsetting å få ungdom til å lese flere bøker. Prosjektet mottok en million kroner av Nasjonalbibliotekets bokårsmidler og var et samarbeid mellom åtte litteraturorganisasjoner.

Skrevet januar 26, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter

Rollemodell: Musiker Emilie Nicolas bidrar i denboka og trekker fram «Svøm med dem som drukner» av Lars Mytting. Foto: Silje Tretvoll/Foreningen !les.

Rollemodeller sprer leselyst
Leseundersøkelser viser en vesentlig nedgang i lesning for aldersgruppen 15–25 år. Men – en ting som er positivt, er at ungdom i studier uttrykker bevissthet rundt nytteverdien av å lese. Målet med kampanjen denboka var å spre leseglede og vekke leselysten blant unge. Dette ble gjort ved å løfte litteraturen inn på ungdommens arena. Sentralt i denboka-kampanjen var filmsnutter der attraktive rollemodeller ble presentert i korte filmer der de anbefaler den boka som har gjort inntrykk på dem. Ønsket var å vise ungdom at det finnes bøker for absolutt alle, å formidle at lesing gir en umiddelbar belønning, at litteraturen er aktuell, fersk, relevant, men også bærer av evigvarende og allmenngyldige fortellinger. Filmene ble spredt i sosiale medier. Hovedplattformen i kampanjen har vært Instagram, men filmene ble også publisert på en egen konto på Facebook og YouTube. Prosjektet inngikk et samarbeid med byrået Try Opt som bidro med publisering og betalt annonsering for å nå målgruppa. I løpet av 2019 ble 35 filmer med kjente rollemodeller hentet fra idrett, film, tv og musikkbransjen publisert.

Følgende rollemodeller var med:
Daniel Kvammen, Silje Nordnes, Ragnhild Mowinckel, Carl Martin Eggesbø, Line Elvsåshagen, Kjetil Jansrud, Emile Nicholas, Girl in Red, Christian Gauseth, Kaja Gunnufsen, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Ronny Brede Aase, Birgit Skarstein, Kristine Ullebø, Kristian Kristensen, Sandra Kolstad, Ella (Isak), Hans Markus Risdal (TØFL), Erzinne Okparaebo, Henrik Borg, Mina Jacobsen, Mohammed Aden Ali, Gisle Agledahl, Linnea Myhre, Ola Djup (Pom poko), Ruby Dagnall, Kashfa Gashamura, Christine Dancke, Andrea Sveinsdottir, Skaar, Samuel, Fay Wildhagen, Sondre Justad, Tore Reginiussen og Birger Meling.

SE FLERE FILMER HER

Samtaler om bøker
I tillegg til filmene, ble ulike publikumsarrangementer arrangert. Den boka var samarbeidspartner på Kronprinsessens Bokbane i Oslo i mai 2019. Resultatet ble blant annet at teamet rundt Kronprinsessen valgte at Bokbanen skulle fokusere på målgruppen 15-25 år og at rollemodeller fra ungdomskulturen ble benyttet i boksamtalene. På Norsk Litteraturfestival arrangerte denboka to samtaler med Emilie Nicholas og Lars Mytting og Fay Wildhagen og Erlend Loe. På Kulturfest Tøyen i Oslo samtalte Ruby Dagnall kjent fra SKAM og Linn Skåber om boka Til Ungdommen. 7. september hadde kampanjen et arrangement som del av Leser søker boks «Bok til alle»-dag. Artist Sandra Kolstad snakket med Ole Ivar Burås Storø, prosjektleder i Foreningen !les, om Drømmefakultetet av Sara Stridsberg. 20. september intervjuet Hans Markus Risdal, vokalisten i Stavangerbandet TØFL, Linn Skåber om boka Til ungdommen. Arrangementet fant sted på litteraturfestivalen Kapittel der 416 skoleelever var til stede. 24. oktober samtalte Uprisen-vinner Michael Stilson og fotballspiller i Brann, Christian Eggen Rismark, om bøker og lesing på Flyt – litteraturfestivalen for og av ungdom i regi av Bergen Offentlige Bibliotek. 29. november samtalte artistene Sandra Kolstad og Kari Bremnes om Tove Ditlevsens forfatterskap på avslutningsarrangementet for Bokåret 2019 på Deichman Hovedbiblioteket i Oslo. I tillegg ble også en mobilvennlig nettside utviklet til prosjektet.

Fakta:
• Åtte ulike litteraturorganisasjoner sto bak den boka: Bokhandlerforeningen, Forleggerforeningen, Foreningen !les, Kulturtanken, Leser søker bok, Norsk Barnebokinstitutt, Norske barne- og ungdomsbokforfattere og Norsk Forfattersentrum.

• Prosjektet ble initiert av NBU og ledet av Foreningen !les.

• Instagram: @denboka #denboka
Facebook: @denbokanorge