De nominerte til Ungdommens kritikerpris

Nominasjonene til Ungdommens kritikerpris er klare. Over 150 elever i videregående skole skal i løpet av fire måneder bryne seg på åtte kritikerfavoritter.

Skrevet november 8, 2016 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

nominerte-ukp-2017_nettPressemelding fra Foreningen !les torsdag 10. november 2016
Kontakt: Wanda Voldner, tlf.: 997 26 531

De nominerte bøkene er norske skjønnlitterære voksenbøker utgitt i 2016. Fram til mars 2017 skal syv juryklasser fra ulike linjer lese og vurdere bøkene. Utdelingen er på Sentralen i Oslo torsdag 9. mars.

De nominerte er:
Nina Lykke: Nei og atter nei. Oktober
Vigdis Hjorth: Arv og miljø. Cappelen Damm
Thomas Marco Blatt: Varsjøen. Kolon
Kjartan Hatløy: Den kvite vegen: stemningar frå Salbu. Oktober
Gro Dahle: Søster. Cappelen Damm
Terje Holtet Larsen: Angiveren. Oktober
Victoria Kielland: Dammyr. No Comprendo Press
Inghill Johansen: Bungalow. Oktober

Les juryens begrunnelser for nominasjoner her.

– En usedvanlig sterk bokhøst gjorde det utfordrende å skjære ned til åtte kandidater. De nominerte er nokså ulike i tematikk og komposisjon. Flere byr på nådeløse portrett av middelklasse-nordmenn, mens andre beskriver brutaliteten som kan oppstå i nære relasjoner. Samtidig er humoren også nærliggende. Et fellestrekk, enten det er poesi eller prosa, er en egen språklig klo, sier jurymedlem og kritiker i Bergens Tidende, Silje Stavrum Norevik.

– Dette er en sterk og spennende liste. Nå gleder vi oss til å høre elevenes syn på disse bøkene. Vi får alltid gode og uventa svar når vi spør ungdom om deres meninger om kritikerroste bøker, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

Juryklassene er:
Akershus: Bjertnes, 2. klasse STF
Sør-Trøndelag: Strinda, 2. klasse STF
Finnmark: Kirkenes, 2. klasse, Helse og oppvekst
Hordaland: Knarvik – Hordaland, 2. klasse STF
Hedmark: Hamar katedralskole, 2. klasse STF
Rogaland: Stavanger offshore, 2. klasse, Brønnteknikk
Aust-Agder: Møglestu, 1. klasse STF

Nominasjonsjuryen har bestått av kritikerne Silje Stavrum Norevik, Olav Løkken Reisop og Morten Langeland.

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 997 26 531
Epost: wanda@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris er en pris for skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående opplæring. Prisen administreres av Foreningen !les og støttes av Utdanningsforbundet, Den norske forleggerforeningen og Norsk kritikerlag. www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997. Vi jobber for at flere skal lese mer og formidler litteratur til barn, ungdom og voksne. www.foreningenles.no