Boktips fra Foreningen !les

Hvilke bøker skal du pakke i fjellsekken eller storbykofferten i år? Her kommer noen tips fra oss i Foreningen !les. God påske!

Skrevet mars 22, 2018 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Mer
Av Hakan Gunday
Oversatt av Ayfer Erbaydar og Alf Storrud
Aschehoug 2017
Lest av Bjarte

– I Mer møter vi sønnen til en menneskesmugler i Tyrkia. Mer er en fortelling av episke dimensjoner hvor relasjoner, oppvekst og brutale hendelser roter til tanker, fornuft og følelser til et ungt menneske.

Kva er greia med alle dei nakne folka i kunsten?
Av Susie Hodge
Omsett av Øystein Rosse
Samlaget 2017
Lese av Silje

– Denne boka har eg lese saman med døtrane mine. Her lærte dei mykje om kunst! Boka guidar lesaren gjennom kunsthistoria, forklarar om ulike retningar i kunsten, frå bergkunst til kubisme, frå renessanse til samtidskunst. Flotte teikningar, original og underhaldende bok.

Størst av alt
Av Malin Persson Giolito
Oversatt av Monica Carlsen
Cappelen Damm 2017
Lest av Vibeke

– Boken er en blanding av en rettssals-thriller og et oppvekstdrama. På Djursholms almenne gymnas skjer det en skolemassaker. Ni måneder senere stilles atten år gamle Maja for retten. Det er hevet over enhver tvil at Maja skjøt og drepte kjæresten sin Sebastian og bestevenninnen Amanda. Gjennom rettsforhandlingene og Majas tanker får vi vite hva som har skjedd og hvorfor.

Heksenatten
Av Alexander Løken
Cappelen Damm 2018
Lest av Ole

– Sammen med sjåførlæreren og en jevnaldrende havner tvillingene Ada og Nathaniel i en bilulykke under mørkekjøring i Nittedal. De må søke hjelp i et hus i nærheten. Men noe stemmer ikke helt med folkene i dette huset. En uggen følelsen melder seg, men da er det allerede for sent. Og det nærmer seg midnatt.

De kommer til å drukne i sine mødres tårer
Av Johannes Anyuru
Oversatt av Håvard Syvertsen
Press 2018
Lest av Hilde

– Skremmende aktuell roman som tar pulsen på vår urolige tid. Dette er litteratur som brenner.

Byrået for ikke-hendelser episode 1: Zombieutbruddet
Av Robert Næss
Juritzen forlag 2018
Lest av Vibeke

– Vennene Thelma og Tico blir rekruttert som agenter for en organisasjon som arbeider med paranormale aktiviteter. Opplæringen har så vidt begynt når det blir rapportert om en rekke zombieutbrudd i Norge. Det er et zombievirus som har spredd seg i urovekkende hastighet. Klarer de ikke å lage en vaksine vil viruset true hele verden. De to unge agentene får i oppgave å hente ut en prøve på hjernemassen til det som regnes som Norges første zombie, Olav den Hellige.

Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake
Av Naia Marie Aidt
Oversatt av Trude Marstein
Gyldendal 2018
Lest av Silje

– En utrolig sterk roman om sjokk og om sorg og en bok du ikke blir ferdig med. Den sitter i kroppen lenge etterpå. Jeg leste den i romjula og kan fortsatt få tårer i øynene av å tenke på den. Aidt, som tidligere er blitt tildelt Nordisk Råds litteraturpris, har skrevet om sønnens plutselige dødsfall og om den altomfattende sorgprosessen etterpå. En ærlig, vond, personlig og uforglemmelig roman.

Fem stjerner
Av Lars Petter Sveen
Aschehoug 2017
Lese av Bjarte

– I Fem stjerner følgjer vi fem unge menneske på flukt frå Somalia mot eit nytt liv i Europa. Dette er ein intens og tankevekkjande skildring av verda vår i dag.

Under
Av Hilde Kvalvaag og Sturla Bang
Samlaget 2017
Lese av Ole

– Dette er første bok i serien Søsteranarkistane og ein skikkeleg spennande feministisk dystopi. Hovudpersonen Ela er slave under eit strengt regime leda av Ingmor. Ein dag får ho nok og startar eit opprør. Kampen for fridom er i gong.

Tråder
Av Torill Kove
Cappelen Damm 2017
Lest av Troels

– Tråder er en vakker og poetisk bildebok. Med få ord og et enkelt bildespråk viser boka hvordan vi er avhengige av hverandre.

Går du nå, er du ikke lenger min datter
Av Anne Bitsch
Spartacus 2017
Lest av Hilde

– Personlig, sårt og sint om hvordan det er å vokse opp med en alkoholisert mamma. Anne Bitsch går i sine egne fotspor tilbake til sin ødelagte barndom og spør naboer, venner, lærere, barnevernet og familie hva så dere egentlig, og hvorfor gjorde dere ikke noe?

Død eller levande
Av Lars Mæhle
Samlaget 2018
Lese av Troels

– Død eller levande har Lars Mæhle skrive ein grøssar for ungdom der uhygga er nærverande frå første stund. Med velvalde verkemiddel og eit språk som er lett å lese skapar Mæhle ei mørk og skummel verd der grensa mellom død og liv blir oppheva.