Bokslukerprisens superfinalister

80 000 elever på 5. og 6. trinn i norsk skole har lest og stemt fram sine superfinalister til Bokslukerprisen 2018/19.

Skrevet november 21, 2018 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

I hele høst har elevene lest utdrag fra ti norske skjønnlitterære bøker i aldersgruppen 10-12 år. Deretter har de stemt på hvilke bøker de mener bør bli superfinalister i Bokslukerprisen. Nå er de fem superfinalistene klare.

De utvalgte er:
Kokotopia. Riddere, hekser og prikkedøden av Simon Stranger og Helena Lindholm. Fontini, 2018
Zombieutbruddet. Byrået for ikke-hendelser av Robert Næss. Juritzen jr. 2017
Anton og andre flokkdyr av Gudrun Skretting. Aschehoug 2017
Bobla av Siri Pettersen. Gyldendal 2017
Ingen sover trygt i natt av Mari Moen Holsve. Cappelen Damm 2017

Ti juryklasser rundt omkring i Norge skal nå lese bøkene og stemme fram en vinnerbok. Bokslukerprisen deles ut på Sentralen i Oslo 24. april 2019 på et arrangement i forbindelse med Verdens bokdag.

Juryklassene er:
Ekrehagen skole (Troms)
Ellingsrudåsen skole (Oslo)
Hasle skole (Oslo)
Kirkenær skole (Hedmark)
Lysheim skole (Vestfold)
Mellom-Nes skole (Akershus)
Risør barneskole (Aust-Agder)
Sunde skole (Vest-Agder)
Valldal skule (Møre og Romsdal)
Vanvikan skole (Trøndelag)

– Vi har vært med å lese boksluker-antologien med ti tekstutdrag, og nå gleder vi oss til og lese bøkene fra perm til perm. Høsten har vært full av glede, forventning, leselyst og litterære samtaler. Det å bli valgt ut til jurytjeneste i Bokslukerprisen føles nesten som å vinne i lotto, sier Erik Henriksen, lærer for klasse 5B ved Risør barneskole.

Prosjektleder for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Troels Posselt, er takknemlig for innsatsen som elever, lærere og bibliotekarer har lagt ned i prisarbeidet siden i sommer.

– Det har i år vært rekordhøy deltakelse i Bokslukerprisen med 80 000 elever på 5. og 6. trinn. Alle har gjort en kjempejobb, og vist stort engasjement gjennom hele leseperioden. Mange barn har blitt kjent med ny litteratur gjennom prisen, og sendt inn nærmere 15 000 kommentarer og anmeldelser av bøkene de har lest utdrag fra, sier Posselt.

– Det blir spennende å se hvilken av de fem bøkene juryklassene mener fortjener å vinne Bokslukerprisen 2018/19, legger han til.

Kontakt:
Troels Posselt
Prosjektleder Bokslukerprisen i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
Epost: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på 5. og 6. trinn i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å sette fokus på den gode norske skjønnlitteraturen som utgis for aldersgruppen 10-12 år.

Les mer om prosjektet på www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom sine tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og cirka 6 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer. Foreningen !les står blant annet bak tiltak som litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle våre tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no