Bokslukerprisen til Solberg!

«Harpa» (Aschehoug 2019) av A. Audhild Solberg er vinner av Bokslukerprisen 2021.

Skrevet april 23, 2021 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse

Vinner: A. Audhild Solberg er vinner av Bokslukerprisen 2021 for romanen Harpa. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Over 125 000 elever på 5., 6. og 7. trinn deltok høsten 2020 på Bokslukerprisen og stemte fram fem superfinalister. 15 juryklasser fra ulike regioner har siden november i fjor lest de nominerte bøkene. Elevene kåret på Verdens bokdag 23. april Harpa av A. Audhild Solberg til sin favoritt.

– Leserundersøkelser viser at seks av ti elever bare leser når de må. Takk til leselystaksjonen Bokslukerprisen, som bidrar til at tusenvis av barn får lyst til å lese bøker, og tusen takk til alle barna som stemte fram «Harpa» som sin favorittbok i år. Det gjør meg så stolt og glad! sier Solberg.

Fra juryens begrunnelse heter det blant annet:

Vi liker at det handler om noe mystisk. Det er skummelt på en bra måte, spennende og aldri kjedelig. Vi kjenner at det kribler i magen! At boka er delt inn i korte kapitler, er også med på å gjøre boka lettere å lese, og sidene bare fyker av gårde. Forfatteren klarte å holde på spenningen, og etter hvert kapittel måtte vi bare lese videre – vi ble helt oppslukt!

Les hele juryens begrunnelse her

Utdelingen av Bokslukerprisen foregikk digitalt med presentasjoner av juryklassene og superfinalistene, tale fra vinneren og hilsen fra statsminister Erna Solberg (H).

SE UTDELINGEN HER

Prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Troels Posselt, mener årets superfinalister hadde en fin blanding av spennende, morsomme og dramatiske bøker.

– Det var en bred og god liste som elevene stemte fram. I årets superfinale var det for første gang også to nynorske bøker, blant annet en sakprosabok om sjimpansen Julius. Juryens favoritt utmerket seg imidlertid ved at den var både gøy, skummel, overraskende og at den hadde litt romantikk i seg. Den var så spennende at de unge leserne ble helt oppslukt under lesingen, sier han.

Superfinalistene var:
Kodeord Overlord av Tor Arve Røssland, Vigmostad og Bjørke 2019
Som ein bror. Historia om sjimpansen Julius av Alfred Fidjestøl, Samlaget 2019
Magnus Carlsen og sjakkmorderen av Aleksander Kirkwood Brown og John S. Jamtli (ill.), Cappelen Damm 2020
Blå flaggermus av Harald Nortun, Samlaget 2019
Harpa av A. Audhild Solberg, Aschehoug 2019

Juryklassene var:
5. trinn ved Koppang skole (Innlandet)
5F ved Træleborg skole (Vestfold og Telemark)
5C ved Kastellet skole (Oslo)
5. trinn ved Saga skole (Troms og Finnmark)
5.-7. trinn ved Onøy-Lurøy skole (Nordland)
6. trinn ved Tu skule (Rogaland)
6. trinn ved Bratteberg skule (Møre og Romsdal)
6. trinn ved Kråkstad skole (Viken)
6B ved Vestli skole (Oslo)
6B ved Bjørndalsskogen skole (Vestland)
7. trinn ved Hornindal skule (Møre og Romsdal)
7. trinn ved Laudal skole (Agder)
7B ved Fagerli skole (Vestfold og Telemark)
7B ved Høknes barneskole (Trøndelag)
7A ved Grødem skole (Rogaland)

Kontakt:
Troels Posselt
Prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
Epost: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på mellomtrinnet i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og løfte fram gode norske bøker for aldersgruppen 10-12 år. Bokslukerprisen er støttet av Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet.

Les mer om Bokslukerprisen her

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad

Les mer om Foreningen !les her