Bokslukerprisen 2018: Juryens begrunnelse

Elever på 6. trinn har kåret «Egoland» (Aschehoug) av Lars Joachim Grimstad til vinner av Bokslukerprisen. Her kan du lese elevjuryens begrunnelse for valg av vinnerbok.

Skrevet april 23, 2018 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Juryen: Lars Joachim Grimstad omringet av flere fra elevjuryen i Bokslukerprisen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Først vil vi takke for det ærefulle oppdraget vi har fått ved å være juryklasser. Vi har lagt ned mye jobb i prosjektet og lest fem gode finalistbøker, der alle bøkene har hatt topplasseringer hos ulike jurymedlemmer. Vi har lest oss til glede, latter, tristhet og betenksomhet inn i verdener vi ikke visste fantes, og som vi kanskje ikke hadde blitt kjent med om vi ikke hadde blitt med på boksluker-eventyret. Noen av oss har funnet en leseglede de ikke trodde de hadde. Andre har blitt utrolig dyktige på å stå opp for sine meninger og begrunne disse. Vi har blitt mer reflekterte og dyktigere lesere.

Årets vinnerbok er en fantastisk og engasjerende bok.  Boken er actionfylt, mystisk, dramatisk og morsom.

Vi sitter igjen med en morsom følelse for det dukker opp mange uventete hendelser. Vi ble flere ganger overrasket av en lur forfatter. Det er spennende at det hele tiden skjer innviklete ting, dette gjorde at vi måtte lese videre for å få vite hvilket drama og hvilken spenning som utviklet seg. Spenningen dro oss gjennom boken.

Vi liker at forfatteren blander fortiden med nåtiden, og har med historiske personer i det som skjer nå. Hendelsene foregår på ordentlige steder i Oslo. Det gjør at boken virker mer ekte og at vi tror mer på den. Forfatteren er flink til å beskrive hvordan ting ser ut og føles, og derfor blir det også lett å lage bilder i hodet.

Boken har en god blanding av personer. Finn er en fyr vi kan kjenne oss igjen i med ulike følelser og tanker. Vi ler av og synes Kimmelim og Teddy Fahr er morsomme. De tre brødrene, Kris Kube og Søvnterroristen er skumle. Maria Maidalen er mystisk. Og vi ble overrasket over at folk ikke alltid var sånn som de virket. Og det blir spennende når man ikke helt vet hvem Finn skal kunne stole på.

Dette er ei bok som er smart å ta med på ferie siden den er så lang. Vi trodde faktisk at den skulle bli for lang for oss, men når vi leste den ville vi bare fortsette og fortsette å lese. Den gode avslutningen gjorde at vi ikke hadde mange ubesvarte spørsmål, men vi håper likevel på en ny bok i serien.

Det beste ved boken er at den blander spenning med humor. Andre klasser burde lese boken fordi den er spennende og morsom, men også fordi boken har mye innhold, varer lenge og har mye uventet i seg. Boken ligner ikke på noen andre bøker vi har lest.

Vinneren av Bokslukerprisen 2018 er Egoland av Lars Joachim Grimstad!