Bokåret 2019: Leselyst for 30 millioner

Kulturminister Trine Skei Grande (V) og regjeringen lover 30 millioner kroner til lesestimulerende tiltak i forbindelse med Bokåret 2019. Nasjonalbiblioteket får ansvaret for å fordele midlene til bibliotek og andre formidlingsaktører.

Skrevet mai 29, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Bokår: Kulturminister Trine Skei Grande (t.v.) lovet i dag nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre og prosjektleder for Bokåret 2019, Liv Gulbrandsen, 30 millioner kroner til lesetiltak i 2019. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Statsråden lanserte i dag sammen med nasjonalbibliotekar, Aslak Sira Myhre, nyheten under en pressekonferanse på Deichmanske bibliotek, Tøyen, i Oslo.

– Dette er den største satsingen på lesing i Norge på nesten 20 år og innebærer at Bokåret 2019 utvides til også å bli et leseår, sa Sira Myhre fra scenen.

Bokåret 2019 skjer samtidig som Norge er hovedland under bokmessa i Frankfurt. For kulturministeren er en satsing på lesing her hjemme vel så viktig som å fremme norsk litteratur i utlandet.

– Med denne tildelingen satser regjeringen like mye på litteraturformidling i Norge som internasjonalt i Bokåret 2019, og norsk litteratur skal bli like synlig her hjemme som på bokmessen i Frankfurt, sa Skei Grande.

Midlene kommer fra Norsk Tippings spilloverskudd. I løpet av høsten 2018 blir det åpnet for at bibliotek og andre organisasjoner kan søke om midler. Målet er 500 arrangement i 500 bibliotek i løpet av neste år. Nasjonalbiblioteket kommer til å snakke nærmere med andre organisasjoner som jobber med å skape økt leselyst, for å planlegge prosjekter som bidra til interesse og begeistring for litteratur og lesing. Foreningen !les ser frem til å bidra med sin erfaring og kompetanse i Bokåret 2019.

– Dette er fantastiske nyheter, sier Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les.

Det at 2019 nå blir et år for feiring av boka, litteraturformidling og lesing, mener Tretvoll er en svært viktig satsing.

– Vi berømmer kulturministeren for å satse like mye på litteraturformidling i Norge som internasjonalt i Bokåret 2019, og støtter hennes ambisjon om at norsk litteratur skal bli like synlig her hjemme som på bokmessen i Frankfurt. Vi bidrar gjerne i dette viktige arbeidet. Med disse midlene anerkjennes det at arbeidet med å fremme lesing ikke skjer av seg selv, men også trenger satsningsvilje og midler, sier hun.

Nasjonalbibliotekaren var tydelig på at midlene skal gå til aktivitet og ikke til mer byråkrati i hovedstaden. Men en person trengs til å admininstrere det hele. I dag ble det klart at prosjektlederen for Bokåret 2019 blir avtroppende leder i Leser søker bok, Liv Gulbrandsen.

– Liv har jobbet med leseglede og litteraturformidling i mange år. Vi kunne ikke fått en mer kompetent person til å lede arbeidet med bokåret og gleder oss til å samarbeide med henne, sa Sira Myhre.

Les pressemelding fra Nasjonalbiblioteket her.