Utdeling av historiens første Bokslukerpris!

Bokslukerprisen i regi av Foreningen !les deles ut på Verdens bokdag torsdag 23. april klokken 1200 på Nobels Fredssenter i Oslo.

Skrevet april 16, 2015 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les 20. april 2015
Kontakt: Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les, tlf: 997 26 531

Høsten 2014 har 25 000 elever på 6. trinn lest utdrag fra ti bøker og stemt frem sine fem superfinalister. Disse fem bøkene har fem juryklasser over hele landet lest og diskutert, og nå har sjetteklassingene valgt sin favorittbok. På Verdens bokdag 23. april får vi vite hvilken bok som vinner historiens første Bokslukerpris. Utdelingen er på Nobels Fredssenter i hovedstaden med alle juryelevene og nominerte forfattere til stede.

– Det har vært interessant å oppleve hvor engasjerte sjetteklassingene har vært i dette prosjektet og hvordan juryelevene har tatt oppdraget på alvor. Nå er vi spente på å se hvem som vinner, sier prosjektleder i Foreningen !les, Troels Posselt.

En av juryklassene er fra Bøler skole i Oslo. Ifølge lærer Linn Marie Blikstad har Bokslukerprisen bidratt til økt engasjement for lesing og skriving blant elevene.

– Felles leseopplevelser har gitt en mulighet for bevisstgjøring og refleksjon som det ellers kan være vanskelig å få til. Elevene har fulgt opplegget med stor iver og jublet hver gang vi skulle bruke tid på å lese og ha klassesamtaler. De har hatt stor utvikling både i lese- og skriveferdigheter, sier hun.

De nominerte er:
Trollskallen av Alexander Løken (Cappelen Damm)
Zombie-Bjarne av Sigbjørn Mostue, illustrert av Ketil Bleidin (Cappelen Damm)
En flåte av gull av Aslak Dørum (Aschehoug)
Vindeltorn av Tone Almhjell (Gyldendal)
Revolvergutten av Arne Svingen (Gyldendal)

Juryklassene er:
Kila skole, Harstad
Haus skule, Osterøy
Spangereid skole, Lindesnes
Nordli skole, Østre Toten
Bøler skole, Oslo

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 997 26 531
E-post: wanda@foreningenles.no

Troels Posselt
Prosjektleder i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
E-post: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen i regi av Foreningen !les. Elever på 6. trinn stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker for målgruppen. Deretter får fem juryklasser i oppdrag å lese de nominerte bøkene og kåre en vinner.

www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble stiftet i 1997 og blant Norges fremste formidlere av litteratur, spesielt til barn og ungdom.

www.foreningenles.no.

Om Nobels Fredssenter
Nobels Fredssenter er museet for Nobels fredspris. De faste utstillingene forteller historien om Alfred Nobel og om fredsprisvinnerne gjennom tidene. Utstillingen Malala og Kailash viser hvordan de to prisvinnere fra 2014 kjemper for barns rett til skolegang og trygghet.

www.nobelpeacecenter.org