Ungdommens kritikerpris 2015/16: Juryens begrunnelser

Årets nominasjonsjury i Ungdommens kritikerpris har bestått av Ellen Sofie Lauritzen, Arne Borge og Olaf Haagensen. Her kan du lese nominasjonsjuryens begrunnelser for de nominerte bøkene.

Skrevet november 9, 2015 i Nyheter, Presse, Ungdommens kritikerpris, Videregående 1 kommentar

Tiril Broch Aakre
Redd Barna
Flamme forlag

Handlingen i Redd barna utspiller seg en enkelt vinterdag, fra morgen til kveld, hos en norsk småbarnsfamilie. Tanja er alene med barna Jorid og Tore, mens mannen Paul er på konferanse i Brussel. Det snør og snør – som om det aldri skal ta slutt. Og under overflaten lurer sorgen over den nylig avdøde tenåringsdatteren Ida. Tanjas hardtlevende bror Michael har rømt fra fengsel og bestemt seg for å besøke søsteren. Midt oppi vintermørket må hverdagen leves, man må hente i barnehagen, planlegge 20 års bryllupsdag, ta fiskegratengen ut av fryseren. Og utenfor husets lune vegger finnes ondskapen. Hvordan forteller man barn om utsendingen av mindreårige asylsøkere, hvordan forklarer man Utøya? Den fortettede handlingen, det lavmælte og nære språket, de sanselige, umiddelbare skildringene, gjør Redd barna til en intens leseropplevelse. Forfatteren klarer å si noe relevant om store, kompliserte spørsmål på liten plass, uten at det føles påklistret.

Inger Bråtveit
Alice A4
Forlaget Oktober

Inger Bråtveits Alice A4 er en uredd og kritisk videreskrivning av Lewis Carolls barnebokklassiker Alice i Eventyrland (1865). Romanen utspiller seg i et dystert, kontinentaleuropeisk landskap av motorveier og kjøpesentre der Alice lever et framtidsløst liv sammen med mora og søsteren. Helt til det en dag dukker opp en mann med bil som kanskje kan ta henne med vekk fra alt – til Wonderland? Alice A4 er på én og samme tid en kjærlighetshistorie og en overgrepshistorie, et rikt psykologisk portrett og en tydelig kulturkritikk. Bråtveits billedtette prosa og den fragmentariske formen tøyer på egenartet vis grensene for hvordan en roman kan fortelles, men uten å tape den forståelsen eller følsomheten som er nødvendig for å behandle det ømtålige emnet.

Geir Gulliksen
Historie om et ekteskap
Aschehoug

I denne romanen fortsetter Geir Gulliksen sine undersøkelser av parforholdets maktspill og mulighetene for å ta seg forbi det alminnelige middelklasselivets normer og forventninger. Et grunnprinsipp for mange av Gulliksens personer er å teste grensene. I Historie om et ekteskap er det Jon som tester hvor langt han kan la kona Timmy nærme seg en annen mann, før det setter forholdet deres i fare. Ønsket om å unne sin nærmeste en nesten total frihet, kommer i konflikt med hans behov for nærhet og trygghet. Jon fører ordet, men han forsøker aktivt å leve seg inn i Timmys tanker og begjær, slik at leseren ofte glemmer at det kun er hans spekulasjoner vi må ta til takke med. Seksualiteten er en kilde til intimitet og kanskje kjærlighet, men den kan når som helst slå over i ydmykelse, noe denne romanen demonstrerer på en svært overbevisende måte.

Inger Elisabeth Hansen
Å resirkulere lengselen, avrenning pågår
Aschehoug

Å resirkulere lengselen, avrenning pågår er en samling engasjerte dikt som favner alt mellom himmel og jord – og enda litt til. På en side skriver Inger Elisabeth Hansen kunnskapsrik økopoesi om forsurede korallrev utenfor Fredrikstad og truede sommerfuglarter, før hun noen sider senere setter sitt granskende blikk på flyktningekatastrofen i Middelhavet og situasjonen til de såkalt illegale immigrantene i Europas metropoler. Imellom har hun kanskje skutt noen verselinjer opp til den internasjonale romstasjonen ISS, eller gravd seg bakover i historien til ruinene av Saladins borg. Uansett hvor diktene måtte ta Hansen, gransker hun fenomenene hun står overfor med den samme nysgjerrigheten og meddeler sine oppdagelser til leseren i et språk som er like sterkt som klart.

Tormod Haugland
Mørk materie
Forlaget Oktober

I denne romanen følger vi den middelaldrende Atle Vilder i hans forsøk på å forstå tilværelsen og motivene til menneskene rundt ham. Han har ikke sett sin kone på mange år, og har et svært anstrengt forhold til sin far, den lokale laksebaronen og samfunnsstøtten. Når romanen åpner, får Vilder et brev av sin kone, og ballen begynner å rulle. Andre baller ruller også; Vilder er lidenskapelig opptatt av fotball og overfører gjerne sine analyser av dette spillet til andre sosiale sammenhenger. Med en diskré humor, hjulpet fram av de korte, gjentakende setningene, maler Haugland fram et portrett av et menneske som er høyst normalt og dypt forvirret på samme tid.

Øyvind Rimbereid
Lovene
Gyldendal

«Hva veier en urett?» spør Øyvind Rimbereid, og setter med det i gang en storstilt utforskning av lovens vesen og kilder, dens rekkevidde, tilkortkommenheter og bærende fiksjoner. Rimbereid besitter den særegne evnen at tilsynelatende alt han tar i – hvor abstrakt eller perifert det enn måtte fremstå ved første øyekast – oppleves som akutt relevant. Slik er det også i Lovene, en diktsamling som tar oss fra menneskets aller tidligste forsøk på å skille rett fra galt, via de mange forbrytelsene som er blitt begått i lovens navn opp gjennom Europas historie, til vår egen tid og for eksempel inn i livet til en Stavanger-gutt med litt for lange fingre. Rimbereids poesi bærer i seg universitetsbibliotekets lærdom, men snakker til leseren som om den ble fremført på byens åpne torg: Alle er invitert.

Kjersti Rorgemoen
Håpet og festen
Kolon forlag

I denne korte romanen møter vi en ung navnløs kvinne som jobber i makuleringstjenesten til Fretex og bor i en midlertidig hybel i Bergen by. Hele livet synes å være nokså midlertidig, det skjer ikke stort på handlingsplanet: dagene går med til å makulere, eller traske rundt i regntunge gater, på jakt etter en eller annen bokopplesning med gratis alkohol. Romanen er skrevet som en lang kvernende monolog, avbrutt av et og annet møte – med en venn, en kollega, en hybelhusbeboer. Rorgemoens blikk på verden er både skarpt og litt skakt, boka er full av snurrige observasjoner og lun humor. I tillegg til å være en stor humorist, makter Rorgemoen å løfte fram menneskene som samfunnet ofte overser. Men ikke bare det: Hun får også leseren til å tenke på midlertidigheten i eget liv og leven.

Laila Stien
Over elva
Tiden

Over elva inneholder noen av de sterkeste novellene Laila Stien har skrevet siden debuten i 1979. Samtidig viderefører samlingen flere sentrale temaer fra forfatterskapet: I en av novellene fanger Stien barndommens tapte landskap gjennom en håndfull minnebilder, i en annen måler hun de sosiale skjelvene i et møte på tvers av kulturelle klasseskiller. I en tredje novelle gir Stien et i litterær sammenheng sjeldent glimt inn i det samiske samfunnet, før hun lar skjønnheten i den nordnorske naturen flyte sammen med en meditasjon over endeligheten alle liv er underlagt. Stien beskriver mennesker med følsom innlevelse, og hun viser nøyaktigheten og de psykologiske nyansene som ligger i hverdagsspråket – når det turneres av en forfatter som vet hva hun skal lytte etter.

En kommentar på “Ungdommens kritikerpris 2015/16: Juryens begrunnelser

  1. Klok dame. Har innsikt i sine medmennesker, noe som krever en oppvakt observatør med ydmykt og reelle intersubjektive opplevelser i menneskets sjeleliv. Og dette skjer i vanlige dagligdagse omgivelser. En bruk av ord som er overlegen. Rører meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *