Becky Albertalli: Simon og homo sapiens-agendaen

FØR:

Teksten presenteres som «homofeelgood».
– Hvordan forstår dere dette ordet?
– Hvilke forventninger har dere til en bok med denne betegnelsen?

Les ingressen.
– Hvorfor tror dere ikke at Simon har fortalt venner og familie at han er homofil?
– Når er dere ute av komfortsonen?
– Hvilken forskjell har det om man trer ut av komfortsonen, eller om man blir dyttet ut av den?

Se deretter en av følgende boktrailere:

https://www.youtube.com/watch?v=gbvM3HQ8duo
https://www.youtube.com/watch?v=-5bkiPSmidQ
https://www.youtube.com/watch?v=n_9hZfp–UE

– Hva synes dere om traileren?
– Gir den mer eller mindre lyst til å lese boken? Begrunn svaret.

UNDERVEIS:

Lesestopp

Be elevene stoppe underveis i lesinga, f.eks. midt på s.44 (etter: «Jeg må på en måte himle med øynene.»)
La elevene sitte i par eller små grupper og snakke om hva de har lest så langt og hva de tror vil skje i fortsettelsen.
Ett eller flere av følgende spørsmål kan inngå i samtalen:
– Hva tenker Simon om det å komme ut av skapet?
– Hvorfor tror dere at han tenker sånn?
– Hvorfor tror dere at han ikke allerede har kommet ut?
– Er dere enige i at Martin driver med avpressing? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilke forestillinger har dere om hvordan det er å komme ut i Norge i dag?
– I hvilken grad tror dere det avhenger av i hvilket land man bor, og i hvilket miljø man befinner seg?
– I hvilken grad tror dere at dette påvirkes av bøker, film, TV-serier osv.?
– I hvilken grad mener dere at man kan være en annen enn den man er?
– Hva tror dere vil skje videre i teksten?

ETTER:

Samtale i hel klasse
Klassesamtale.

Snakk om utdraget med utgangspunkt i samtaler, spørsmål og svar fra underveis-fasen.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som følger opp på, utdyper og bygger videre på elevenes svar – da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Snakk også om i hvilken grad elevene klarte å forutsi hva som kom til å skje videre i teksten og om den videre handlingen bekreftet eller avkreftet de svarene de ga på spørsmålene over.
I tillegg kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hva synes dere om måten Simon reagerer på når han får vite at Martin har tatt skjermbilde av e-posttråden mellom Simon og Blue?
– I hvilken grad mener dere at Simon utsettes for utpressing?
– Har dere noen gang blitt utpresset?
– Hvordan reagerte dere?
– Hva synes dere om språkbruken til Simon?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet og tonen mellom de tre vennene, Simon, Nick og Leah?
– Hvorfor tror dere at Simon sier at han «trenger volden i spillene og lukta av denne kjelleren og det velkjente ved Nick og Leah»?
– Hvordan vil dere beskrive den oppfattelsen av å komme ut som homofil som kommer til uttrykk i utdraget?

Simon hevder at det ikke skremmer ham å komme ut av skapet.
– I hvilken grad tror dere at dette er riktig?
– Hvorfor tror dere at han ikke allerede har kommet ut?
– Hva synes dere om slutten?
– Tror dere Simon kommer til å ta grep om situasjonen?
– Tror dere at han faktisk kommer ut i løpet av boka?
I en artikkel på periskop.no etterlyser Neha Naveen «[b]øker med hovedkarakterer som ikke har majoritetsbakgrunn og der plottet i boken ikke handler om utenforskap» (Naveen 2017). Naveen viser bl.a. til bøker der ungdom fra kulturelle minoriteter «blir representanter for en hel kulturell gruppe eller minoritet, og ikke sett på som individer med unike historier», men nevner også at det samme gjelder seksuelle minoriteter.
– I hvilken grad mener dere at Simons legning er definerende for hvordan han oppfattes?
– I hvilken grad mener dere at han fremstår som representant for en gruppe eller som et eget individ?
– I hvilken grad får dere inntrykk av at plottet i Simon og homo sapiens-agendaen handler om utenforskap?

 

Ekstraoppgaver:

a. Lag en boktrailer.
Lag en boktrailer der du/dere presenterer Simon og homo sapiens-agendaen.
ved hjelp av bilder, lyd/musikk og tekst. Videoen kan vare opp til to minutter, men de beste boktrailerne er ofte korte og poengterte med en varighet på under ett minutt.
Her er en oppskrift på hvordan du kan gå frem. Veiledningen er laget i samarbeid mellom Ubok, Leser søker bok og Foreningen !les og har form av fem korte filmsnutter som på en pedagogisk måte tar opp hvordan man kan gå frem for å finne bilder og lyd; hva som er lov å bruke; og hvordan man samler det hele i Windows Media Player.

b. Skriv et intervju
Lag et fiktivt intervju med Becky Albertalli, forfatteren av Simon og homo sapiens-agendaen.
Her er noen eksempler til inspirasjon:
https://foreningenles.no/intervju-med-becky-albertalli
https://www.beckyalbertalli.com/faq/
https://www.youtube.com/watch?v=UK7GTsJPFZE

 

Denne oppgaven dekker flere kompetansemål, blant annet disse: 

– Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål (VG1)

– Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)

– Skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)

 

Anvendt litteratur:

Naveen, Neha (2017). «Må utenforskap alltid være definerende for hovedpersoner i ungdomsromaner» – http://www.periskop.no/ma-utenforskap-alltid-vaere-definerende-hovedpersonen-ungdomsromaner. Lest: 22.08.2017