Utdelingen av Ungdommens kritikerpris er avlyst

I lys av de nye retningslinjene fra Folkehelseinstituttet , har Foreningen !les besluttet å avlyse utdelingen av Ungdommens kritikerpris torsdag 12. mars. Vi kommer tilbake med mer informasjon om hvordan utdelingen av Ungdommens kritikerpris 2020 vil foregå.

Skrevet mars 11, 2020 i Presse

I lys av de nye retningslinjene fra Folkehelseinstituttet som ble presentert tirsdag 10. mars, besluttet Foreningen !les å avlyse utdelingen av Ungdommens kritikerpris med et stort arrangement på Sentralen i Oslo torsdag 12. mars.

Folkehelseinstituttets retningslinjer varslet at vi nå er inne i en ny fase av coronavirusepidemien. Retningslinjene inneholdt tydelige råd om at arrangementer som samler over 500 mennesker bør avlyses. I en pressemelding skrev FHI følgende:

• Arrangementer som samler mange mennesker kan gi grunnlag for stor smittespredning, både på selve arrangementet og ved bruk av offentlig transport til og fra arrangementet.

Ungdommens kritikerpris er et relativt stort arrangement med rundt 200 deltagere. Foreningen !les ønsker å delta i den nasjonale dugnaden for å bidra til å begrense spredningen av smitte. Vi ønsker ikke å utsette skoleelever for smittefare ved reising til Oslo for å delta på utdelingen. Vi er selvsagt svært lei oss for at vi må avlyse arrangementet og skuffe elever og lærere som har arbeidet dedikert og over lang tid med Ungdommens kritikerpris og forfattere og forlag som går glipp av en viktig prisutdeling. Likevel mener vi beslutningen er riktig tatt i betraktning de nye rådene fra Folkehelseinstituttet og håper på forståelse for dette.