Utdeling av Ungdommens kritikerpris 2022

Årets utdeling av Ungdommens kritikerpris er på Sentralen i Oslo onsdag 16. mars klokken 1400-1500.

Skrevet mars 11, 2022 i Nyheter, Presse

Storjuryen: To representanter fra hver av de sju juryklassene i Ungdommens kritikerpris var onsdag 9. mars 2022 samlet på Sentralen i Oslo for å diskutere seg fram til en vinnerbok. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Elever fra syv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker for voksne utgitt i 2021. Onsdag 16. mars kårer elevene vinneren. Utdelingen er på Sentralen i Øvre Slottsgate 3 i Oslo.

Utdelingen strømmes her

De nominerte er:
Stargate. En julefortelling av Ingvild H. Rishøi, Gyldendal
Flukt av Carl Frode Tiller, Aschehoug
Emily forever av Maria Navarro Skaranger, Oktober
Våre heroiske liv av Karin Haugane, Gyldendal
Anne F. av Kristian Klausen, Cappelen Damm
Mine venner av Monica Isakstuen, Gyldendal
Mine menn av Victoria Kielland, No Comprendo Press
Sorgsanger av Kari Saanum, Oktober

Nominasjonsjuryen har bestått av Thea Baugstø, Leif Bull og Maya Troberg Djuve.

Årets juryklasser er:
Møre og Romsdal: 3TT1 ved Kristiansund vgs.
Vestfold og Telemark: 3STF ved Horten vgs.
Viken: VG2 Elektro ved Rud vgs.
Vestland: 2MM ved Langhaugen vgs.
Rogaland: 2STA ved Sandnes vgs.
Trøndelag: 2ST3 ved Charlottenlund vgs.
Innlandet: 2IDA ved Nord-Østerdal vgs.

– Årets åtte nominerte bøker ligner mye på hverandre tematisk, men er svært ulike formmessig. Dette er noe flere av juryklassene har påpekt og blitt engasjerte av. De sju juryklassene kommer fra ulike kanter av landet og ulike trinn og linjer på videregående skole. Det har vært spennende diskusjoner i klasserommene, og i storjuryen, og resultatet vil nok være like overraskende som det har vært tidligere år, sier prosjektansvarlig for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les, Petra J. Helgesen.

Kontakt:
Petra J. Helgesen
Prosjektansvarlig for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 977 82 805
Epost: petra@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris ble utdelt for første gang i 2006 og er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, hvor elever i videregående skole kårer den beste boka for voksne utgitt inneværende år.

Les mer om Ungdommens kritikerpris her

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 400 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les har vært nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), fem ganger, sist i 2021.

Les mer om Foreningen !les her