Uprisen: – På tide med ny logo
Uprisen, Norges viktigste litteraturpris for ungdom, lanserer ny logo etter 17 år. Logoen er utviklet av studenter ved Kristiania Fagskole.
Forfatter Neda Alaei, som tidligere har vunnet Uprisen to ganger, synes det er spennende at Uprisens logo oppdateres.
– Den gamle logoen er jo eldre enn ungdommene som leser disse bøkene, så det er absolutt på tide med noe nytt, smiler Alaei.
Uprisen – årets ungdomsbok er en nasjonal litteraturpris som hvert år deles ut til den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. I Uprisen har ungdom en sentral rolle i alle ledd. Nominerte bøker blir vurdert av kritiker- og juryklasser bestående av ungdomsskoleelever fra hele landet. Elevene skriver anmeldelser av bøkene på nettsiden denboka.no, hvor deres meninger blir tilgjengelige for både forfattere og lesere. Deretter nominerer en jury på fem ungdommer de fem nominerte bøkene til Uprisen. Disse fem får juryklasser i alle regioner i oppdrag å lese før vinneren kåres under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer.
Uprisen har vært nominert to ganger til ALMA-prisen (Astrid Lindgren Memorial Award), en pris som tildeles en person eller organisasjon som bidrar til litteraturens betydning for barn og unge over hele verden. I 17 år har prisen bidratt til å engasjere ungdom i litteratur og gitt dem muligheten til å dele sine meninger om bøkene som er skrevet for dem. Dette har ført til at ungdomsbokforfattere og forlag har vært nødt til å lytte, og bidratt til å heve kvalitet på bøkene som gis ut for denne målgruppa. At en så viktig pris har en visuell profil som er oppdatert og moderne, skulle bare mangle.
– I fjor lanserte vi en helt ny nettside for ungdom, denboka.no, der unge lesere kan dele boktips og ytre seg om litteratur, bli inspirert til å lese flere bøker og lese aktuelle saker skrevet for ungdom. I år fortsetter vi oppgraderingen med å lansere en ny logo for prisen, sier prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les, Eira Kluge.
– Akkurat som vi gjorde i utviklingen av denboka.no, ønsket vi å involvere unge mennesker i prosessen. Da passet det godt at studielinja grafisk design på Høyskolen i Kristiania tok initiativ til et samarbeid. Studentene tok virkelig oppdraget på alvor! Vi ble imponert over arbeidet og alle de gode forslagene som ble presentert. Gruppen vi gikk videre med hadde utviklet en logo som vi opplevde som seriøs, tidsriktig og ungdommelig, samtidig som den er leken og skiller seg ut i mengden, legger hun til.
Ungdommene mener at den nye logoen ser mer moderne ut og at fargebruken er spennende. Logoen er en viktig oppdatering som reflekterer prisens utvikling og skal engasjere en ny generasjon lesere.
Den nye logoen vil bli tatt i bruk i alle offisielle kanaler umiddelbart og vil være en viktig del av markedsføringen av Uprisen i tiden fremover.
Kontakt:
Eira Kluge
Prosjektleder for Uprisen,
Tlf.: 917 99 180
Epost: eira@foreningenles.no