Uprisen er nominert til ALMA

Uprisen ble etablert i 2007. Nå er ungdommens egen pris for årets beste norske ungdomsbok nominert til Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).

Skrevet oktober 25, 2022 i Formidling, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Bildet er fra 10D ved Flåtestad ungdomsskole i forbindelse med at Mia Elise Bae (i midten på første rekke) ble kåret til Årets kritiker i Uprisen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Pressemelding fra Foreningen !les, 25. oktober 2022.

– Vi er utrolig glade og stolte over at Uprisen er nominert til ALMA 2023. Uprisen er en unik og viktig pris, både for ungdom og ungdomslitteraturen, sier prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les, Eira Kluge.

Uprisen har siden starten i 2007 utviklet seg til å bli Norges viktigste pris for norske skjønnlitterære ungdomsbøker. I Uprisen er det ungdom som bestemmer i alle ledd. De leser, skriver, nominerer og kårer.

– I en tid der litteraturkritikken får lite spalteplass og ungdomsbøker blir gitt lite oppmerksomhet, blir Uprisen spesielt viktig, mener Kluge.

Den første utdelingen i 2007 ble arrangert i kjelleren på Lillehammer kino. Da utgjorde juryklassene skoler fra Innlandet, og bøkene var nominert av en voksenjury. De ti siste årene har ungdom selv fått mer ansvar. I takt med at målgruppa har blitt mer involvert i alle faser av prisarbeidet, har statusen til Uprisen økt betraktelig. Etter flere år med utdeling i Festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer, har Uprisen de to siste årene blitt delt ut i selveste Maihaugsalen. Disse årene har også juryklassene kommet fra skoler i samtlige regioner i Norge.

Storjuryen er samlet for å avgjøre hvem som vinner Uprisen 2021. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

– Uprisen er nasjonal og inkluderer ungdom i hele landet. Den er et tett samarbeid mellom Foreningen !les, Norsk Litteraturfestival og Den kulturelle skolesekken. Prisen tilrettelegger og synliggjør unges meninger, så i stor grad tilhører denne nominasjonen også de unge leserne, sier Kluge.

ALMA-prisen har blitt utdelt årlig siden 2003 og skal styrke og øke interessen for den gode barne- og ungdomslitteraturen fra hele verden. Den skal deles ut til en eller flere forfattere, illustratører, fortellere eller lesefremmende organisasjoner som holder høyt kunstnerisk nivå, og virker i Astrid Lindgrens ånd. Foreningen !les har vært nominert til ALMA fem ganger tidligere. Med Upris-nominasjonen er det første gang et prosjekt av foreningen blir nominert.

– Det er fantastisk at et av våre tiltak blir løftet frem på denne måten. Det betyr mye for alle som er involvert i denne prisen. Og når vi ser listen over de nominerte, er det liten tvil om at Uprisen er i skikkelig godt selskap, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

I tillegg til Uprisen ble følgende norske kandidater nominert:

Gro Dahle (forfatter), Anna Fiske (forfatter/illustratør), Ante Mikkel Gaup (forteller), Stian Hole (forfatter/illustratør), Gry Moursund (forfatter/illustratør), Svein Nyhus (forfatter/illustratør), Bjørn F. Rørvik (forfatter), Sommerles National Reading Campaign (organisasjon), Arne Svingen (forfatter/formidler), Øyvind Torseter (illustratør), Trøndelag County Library (organisasjon) og Leser søker bok (organisasjon).

uprisen.no kan du lese ungdoms anmeldelser av norske ungdomsbøker. Nominasjonene til 2023 blir lansert i slutten av januar. Utdelingen er i forbindelse med Litteraturfestivalen på Lillehammer i slutten av mai.

Randi Fuglehaug (t.v.) og Anne Gunn Halvorsen vant Uprisen i 2021 for boka Arvingen.