Uprisen 2022: Juryens begrunnelse

Torsdag 2. juni kåret ungdom «Litt redd, bare» av Alexander Kielland Krag til vinner av Uprisen – årets ungdomsbok 2022. Prisen ble delt ut under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Her kan du lese juryens begrunnelse.

Skrevet juni 3, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse

Storjuryen: To representanter fra juryklassene i Uprisen møttes på Lillehammer for å diskutere seg fram til en vinnerbok. Valget falt på «Litt redd, bare» av Alexander Kielland Krag. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Vi er elleve klasser fra alle landets elleve fylker som har lest fem ungdomsbøker og diskutert dem i fire måneder. Det har vært gøy, spennende og lærerikt. I går satt vi sammen i fire timer for å bli enig om en vinner. Vi hadde ulike utgangspunkt, meninger og synspunkter. Det var intenst, men til slutt var alle enige.

Årets vinnerbok har en viktig tematikk som vi mener alle ungdommer, og også voksne, bør lese om. Den engasjerer fra start til slutt, og det er overraskende mye leseren kan relatere til. Den har gode skildringer som gjør at leseren lever seg inn i hovedpersonen.

Vinnerboka har mye indre spenning. Vi blir kjent med følelsene til hovedpersonen og får medfølelse. Det er en lettlest bok som samtidig får deg til å reflektere. Handlingen er realistisk og troverdig. Språket er poetisk og teksten er utformet på en original måte. Noen av storjurymedlemmene opplevde at de kunne åpne boka på en hvilken som helst side og likevel ga teksten mening.

Mental helse er et tema som lenge har vært tabu. Når hovedpersonen i tillegg er en gutt, opplever vi boka som ekstra viktig og relevant. Hovedpersonen er ikke en person som står utenfor gjengen, han er en av gutta, og det normaliserer og gjør det lettere å forstå at hvem som helst kan ha angst.

Som dere sikkert har forstått:

Årets ungdomsbok 2022 er Litt redd, bare av Alexander Kielland Krag

Les pressemelding her