Ungdommens kritikerpris 2022: Juryens begrunnelse

I dag kåret juryklasser i videregående skole «Flukt» av Carl Frode Tiller til vinner av Ungdommens kritikerpris 2022. Her kan du lese juryens begrunnelse.

Skrevet mars 16, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse, Ungdommens kritikerpris

Storjuryen overhører videohilsen fra vinner av Ungdommens kritikerpris, Carl Frode Tiller. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Det har vært fire strie måneder for de sju juryklassene: Å lese og diskutere og komme fram til bøkene som var best, har vært en krevende jobb. Gjennom mer eller mindre vennligsinnet argumentasjon har vi kommet til enighet.

Vinnerboka er en oppsiktsvekkende bok som tematiserer tap og identitet. Boka portretterer utfordrende relasjoner mellom familiemedlemmer og gir overbevisende psykologisk innsikt i karakterene. Forfatteren er god på å avsløre forholdet mellom folk gjennom dialogene. De sier ofte noe annet enn det de mener og de tolker hverandres intensjoner inn i det som blir sagt, spesielt når krangelen står på som verst.

Boka leker med leserens følelser og gir en blanding av frustrasjon og forståelse. Mange opplevde teksten som forvirrende og desorienterende i begynnelsen, men etter hvert som man kommer mer inn i rytmen av teksten, faller brikkene på plass. Det er god balanse mellom det realistiske og det overnaturlige, og det er en bok som krever full oppmerksomhet og at man er tålmodig.

Det juryen likte aller best med denne romanen var overgangene mellom de ulike perspektivene. Forfatteren skriver så levende at det blir en filmatisk opplevelse, og selv om de ulike perspektivene glir over i hverandre, klarer vi etter hvert å følge handlingen fra scene til scene. Vi opplever at det allerede musikalske og rytmiske språket forsterkes av at forfatteren har valgt å skrive på nynorsk.

Vinnerboka viser fram usikkerhet rundt egen kjønnsidentitet på en troverdig måte, og hvordan forventning om maskulinitet kan føre til isolasjon og manglende kommunikasjon. Hovedpersonene flykter fra seg selv, og rolleleken fører til slutt til den tragiske døden som boka sirkler rundt. Det skal være rot når man mister et barn, og dette viser forfatteren godt gjennom bokas komplekse komposisjon.

Vinneren av Ungdommens kritikerpris 2022 er Carl Frode Tillers Flukt.

Les pressemelding her