Ungdommens kritikerpris 2020 til Marie Aubert

Marie Aubert ble i dag tildelt Ungdommens kritikerpris for romanen «Voksne mennesker».

Skrevet mars 12, 2020 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse

Pressemelding fra Foreningen !les torsdag 12. mars 2020
Kontakt: Prosjektleder Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

– Jeg er veldig glad og stolt! Det er så stas å bli valgt ut blant de mange gode bøkene som var nominert i år. Ungdommens kritikerpris er en høythengende og viktig pris. Det er også gøy å se at Voksne mennesker treffer lesere som ikke står i samme livskrise som hovedpersonen Ida, men kjenner seg igjen i boka likevel, sier Marie Aubert.

180 elever fra sju juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2019. Bøkene ble nominert av en jury fra Norsk kritikerlag.

I lys av de nye retningslinjene fra Folkehelseinstituttet, besluttet Foreningen !les å avlyse den planlagte utdelingen av Ungdommens kritikerpris fordi dette innebar et stort arrangement med rundt 200 deltagere på Sentralen i Oslo, samt reising for elever og lærere fra flere steder i landet. Årets pris ble utdelt ved en alternativ utdeling i langt mindre skala. Prisvinnende forfatter Marie Aubert var til stede da prisen ble delt ut på Bleiker videregående skole i Asker hvor en av juryklassene som har deltatt i prisarbeidet holder til. Prisen ble delt ut av Marcus Frey og Alva Moos Opseth fra elevjuryen.

I elevjuryens begrunnelse heter det blant annet:

«Boken har en god flow. Karakterene var så spennende og interessante at vi måtte lese videre. […] Hovedpersonen kan oppfattes som usympatisk og frekk, men vi får medfølelse fordi hovedpersonen handler ut ifra gjenkjennelige følelser for oss som ungdommer. Hovedpersonen ønsker å bli sett, og lengter etter kjærlighet. Den viser fram mørke sider av typiske familierelasjoner, og hvordan mangel på omsorg får fram irritasjon og sjalusi i et menneske. Det føles ekte. Likevel er det ikke bare en dyster bok, men en bok som også får fram en god latter.»

– Noe av det mest interessante med Ungdommens kritikerpris er at gamle ringrever og nye stemmer leses like uanstrengt og kritisk av de unge leserne, og vi vet aldri hvor lynet treffer, sier prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les, Bjarte Bakken og fortsetter. – I år har det vært spesielt hvordan alle bøkene har blitt elsket av noen. Flere har blitt helt målløse etter å ha lest Fosse og Rimbereid, mens debutant Andreassens og Auberts bøker har gitt flere ungdommer deres første betydningsfulle litterære opplevelse.

De nominerte var:

• Hvor lenge varer vi av Mari Andreassen (Cappelen Damm)
  • Voksne mennesker av Marie Aubert (Oktober)
  • Vi er fem av Matias Faldbakken (Oktober)
  • Det andre namnet. Septologien I-II av Jon Fosse (Samlaget)
  • Svamp av Morten Langeland (Flamme)
  • Hvit hare, grå hare, svart av Øyvind Rimbereid (Gyldendal)
  • Bergverket av Ingvild Schade (Cappelen Damm)
  • Mødre og døtre av Tiril Broch Aakre (Flamme)

Nominasjonsjuryen har bestått av Ida Lødemel Tvedt, Katrine Judit Urke og Elin Kittelsen.

Årets juryklasser var:
Viken: Bleiker vgs. (3. kl. påbygg)
Viken: Nannestad vgs. (2. kl. studie)
Vestland: Olsvikåsen vgs. (2. kl. studie)
Telemark og Vestfold: Skien vgs. (2. kl. studie med danse- og dramafag)
Trøndelag: Trondheim katedralskole (2. kl. studie)
Trøndelag: Johan Bojer vgs. (2. kl. studie)
Agder: Kristiansand Katedralskole Gimle (2. kl. idrett)

Kontakt:

Bjarte Bakken, Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190 | Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris

Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.

www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les

Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi, Lesekiosk og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

www.foreningenles.no