Statsbudsjettet 2023: En million ekstra til Foreningen !les

I dag ble statsbudsjettet for 2023 lagt frem og Foreningen !les er en av budsjettvinnerne med en økning på en million kroner.

Skrevet oktober 6, 2022 i Nyheter, Presse

Daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, jubler over en million kroner ekstra i statsbudsjettet for 2023. Foto: Kristin Strøm.

– Dette er en fantastisk nyhet for oss, leserne og litteraturen, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, som en time før statsbudsjettet ble lagt fram ble oppringt av statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet, Odin Adelsten Aunan Bohmann:

– Vi er så glade og takknemlige over at regjeringen anerkjenner det viktige arbeidet vi gjør, og gir oss et økonomisk løft. Dette er starten på en varslet satsing på leselyst, fortsetter hun.

Styrker litteraturfeltet
Foreningen !les har gjennom 25 år arbeidet for å skape engasjement for lesing og interesse for litteratur. Kompetansen som foreningen har opparbeidet seg skal være synlig i den kommende leselyststrategien fra regjeringen.

– Vi er over tid utviklet organisasjonen og har mye kunnskap om å fremme lesing og skape leselyst blant ulike målgrupper. Vi er klare til å bidra i den nye leselyststrategien og ser frem til videre samarbeid med andre organisasjoner og myndighetene, sier Røgler.

I en videohilsen fra kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, sier statsråden at regjeringen ønsker å sikre norsk språk og styrke litteraturformidlingen. Det er en av grunnen til at en ny leselyststrategi er på trappene og at Foreningen !les i statsbudsjettet for 2023 får en økning på en million kroner.

– Vi er veldig glade for ekstrabevilgningen til Foreningen !les som kommer i statsbudsjettet. Det er svært bra at regjeringen prioriterer tiltak for leselyst, og at de styrker organisasjonene på feltet, sier styreleder i Foreningen !les, Espen Opheim.

– At Foreningen !les blir viktig i arbeidet med leselyst framover, er vi selvsagt stolte over i dag. Det er en stor anerkjennelse av det arbeidet foreningen har gjort for å øke lesingen over mange år. Nå er vi klare for forsterket innsats for lesing, legger han til.

Regjeringen foreslår å øke tilskudd til litteratur- og leselysttiltak, og har som mål snu den negative trenden på lese- og litteraturfeltet.

– Å lese gjør oss ikke bare rikere som menneske, det gir oss også kunnskap og innsikt. Lesing og litteratur er viktig for demokratiet vårt, derfor tar vi grep for å styrke feltet, sier kultur- og likestillingsministeren.

Se statsrådens videohilsen her

Kontakt:
Vibeke Røgler
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.: 977 31 830

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 400 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. Foreningen !les er også tildelt LNU-prisen for 2021.

Les mer om Foreningen !les her