Skolebiblioteket – en litterær sosialiseringsarena

I forbindelse med Nasjonal skolebibliotekkonferanse i Kristiansand torsdag 23. og fredag 24. mai, har vi tatt en prat med førstelektor Ingeborg Eidsvåg Fredwall ved Universitetet i Agder (UIA).

Skrevet april 25, 2024 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

– Skolebiblioteket er en litterær sosialiseringsarena, sier førstelektor ved UIA, Ingeborg Eidsvåg Fredwall.

Under Bibliotekmøtet i Haugesund 17.-19. april 2024 mottok Skolebibliotekkunnskap – et studieprogram ved UIA Norsk bibliotekforenings pris. I juryens begrunnelse står det at «skolebibliotekene står i en særstilling i det viktige i arbeidet med å sikre en lesende og oppdatert befolkning.»

Gratulerer så mye med prisen, Ingeborg! Hvordan vil du selv beskrive det særlige ved skolebibliotekene?
– Skolebiblioteket er det eneste stedet i samfunnet der alle elever potensielt kan få tilgang til bøker. Det er også et unikt rom i skolen som skiller seg fra klasserommet ved at elevene her kan være mer selvstendige og velge hva de vil lese. De kan samtale om litteratur og dele leseopplevelser med hverandre i en mer uformell setting. Her kan det oppstå spontane samtaler om lesing og litteratur. Skolebiblioteket er rett og slett en litterær sosialiseringsarena.

Nå planlegger du en stor nasjonal skolebibliotekkonferanse 23.-24.mai i Kristiansand. Hva kan vi forvente oss av programmet på årets konferanse?
– Vi har forsøkt å lage et variert program som tar opp i seg hva som rører seg i tiden. For eksempel så har vi temaer som digital avkobling og kunstig intelligens. Vi har også flere poster på programmet som er praktiske eksempler fra skolebibliotek både fra grunnskole og videregående. Vi får digital hilsen fra kunnskapsministeren og høre fra Utdanningsdirektoratet om tilskuddsordningen for skolebibliotek. Vi får også besøk fra Sverige for å vite mer om hva som skjer der.

Hvem er målgruppa for konferansen?
– Skolebibliotekarer, lærere og skoleledere, men også andre som arbeider med skolebibliotekutvikling og litteraturformidling.

Er det noen spesielle høydepunkter du vil trekke fram fra programmet?
– Jeg tror fellesskapet og det å møtes blir et høydepunkt. Det er svært inspirerende å møte flere som arbeider med og brenner for skolebibliotek.

Til slutt: Har du et boktips?
– Jeg har to bøker som jeg har lest i det siste. Maria Parr sin bok Oskar og eg. I tillegg vil jeg anbefale Lila av Marilynne Robinson som jeg nettopp har lest. Begge er fantastiske bøker!

MELD DEG PÅ NASJONAL SKOLEBIBLIOTEKKONFERANSE HER

Les mer om konferansen her