Skolebibliotekar: Tone Rosland

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet mars 28, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter

Navn: Tone Rosland
Skolebibliotekar på: Glommasvingen skole

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Jeg er utdannet bibliotekar, og jobber 100 % som skolebibliotekar på Glommasvingen skole i Sør-Odal kommune. Glommasvingen skole er en 1-10 skole, og har ca. 800 elever og 130 ansatte. Vi har 30 klasser på skolen. Skolen er ganske ny, og åpnet høsten 2019. Skolebiblioteket har en fin plassering i 2. etasje midt i skolen. Biblioteket er på ca. 95 kvm. Biblioteket er åpent hver dag, men fordi skolen er så stor, har klassene faste tider der de besøker biblioteket, og det er ikke så mye tid for elevene å oppholde seg på biblioteket utenom dette.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå?
– Nå er vi endelig tilbake til en mer normal skolehverdag, etter mange måneder med korona og ulike restriksjoner og tilpasninger. Det vil si at alle klassebesøk på biblioteket kan gå som normalt, og hvert trinn har forskjellige opplegg de følger når de har bibliotekstime.

– Akkurat nå holder vi på med følgende: 1. og 2. trinn har lesestunder med høytlesing, 3. trinn øver seg på å låne bøker og bli kjent på biblioteket, 4. trinn samles for høytlesing, bokprat og lån av bøker, 5. trinn tester ut leseprosjektet «En litterær 71 grader nord», 6. og 7. trinn samles for opplæring i ulike litterære tema, høytlesing og lån.

– Ungdomsskolen jobber med flere parallelle prosjekter: f.eks. lese valgfri bok og skrive bokanmeldelse og lesing av nynorsk bok som klassesett.

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Formidle aktuelle bøker og inspirere elevene til lesing.

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Opplæring i ulike litterære tema, lære å bruke et bibliotek, gode opplevelser med litteratur, litterære samtaler, lån av bøker, lesing

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Jeg leser mye selv og prøver å holde meg oppdatert på hva elevene er opptatt av. Etter som jeg har blitt kjent med elevene og klassene, kan jeg tilpasse formidlingen etter hva de er interessert i og opptatt av. Jeg bruker også mye elevene til å fortelle hverandre om bøker de har lest. I tillegg viser jeg fram og forteller om bøker som passer til tema klassen jobber med, eller f.eks. hva som kommer av nye bøker de neste månedene. Jeg har også laget noen digitale filmer med bokomtaler som klassene har sett i klasserommet, og så har elevene skrevet seg opp på ventelister på det de har lyst til å lese.

Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Vi har hatt flere leseprosjekter, men det mest vellykkede var nok en Harry Potter-uke vi hadde for 4.-7. trinn den høsten skolen åpnet. Vi fikk besøk av bibliotekaren ved Galtvort, Irma Knipe, og fikk prøve ulike fag de har på Galtvort. Vi avsluttet med felles visning av filmen «Harry Potter og de vises stein» og trekning av premier etter quiz. Elevene maser fortsatt om vi kan ha dette igjen, og nå som de fleste smitteverns- og reiserestriksjoner er opphevet får vi se om vi kan få avtalt et besøk fra Galtvort igjen 😉

– Vi følger også de fleste av leseprosjektene til Foreningen !les, og har stor glede av både Bokslukerprisen på 6. trinn og Tid for ti på 7. trinn.

Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Å bli kjent med så mange fantastiske barn og unge, og kunne snakke med dem om litteratur. Jeg opplever daglig at barn og unge er glade i bøker og litteratur, så lenge de får kunnskap om bøker, tilgang til bøker og tid til å lese.

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– Den største utfordringen er helt klart at det ikke står noe i loven om bemanning av skolebibliotek, ressursbruk eller hvordan biblioteket skal inkluderes i skolens øvrige planer. Før dette er på plass, vil økonomi dessverre trumfe behovet for å bemanne skolebibliotekene mange steder.

Har du tre boktips?
– Boktips er vanskelig, jeg leser mye med tanke på å kunne formidle det videre, men disse tre bøkene har jeg lest og likt forholdsvis nylig:

1. Serien Dødens spill av Anne Elvedal – nå venter jeg spent på at bok 3 skal bli ledig.
2. Ti kniver i hjertet av Nora Dåsnes
3. Håndbok for unge antirasister av Tinashe Williamson

Vil du bidra eller kjenner du noe som bør nevnes, send epost til les@foreningenles.no