Skolebibliotekar: Elisabeth Walsøe Wøhni

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet juli 8, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter

Navn: Elisabeth Walsøe Wøhni
Skolebibliotekar på: Fyrstikkalleen skole i Oslo, (F21) siden oppstart i 2010

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Fyrstikkalleen skole er en 8.-13. skole, med både ungdomsskole og videregående skole i ett. På ungdomstrinnet har vi elever fra nærområdet som er Hasle, Bryn, Helsfyr, Ensjø, Kampen og Vålerenga. På den videregående delen har vi elever fra hele Oslo. Fyrstikkalleen vgs. har linjene Studiespesialisering, Medier og kommunikasjon og Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Skolebiblioteket ligger sentralt i 1. etasje, like ved inngang B, så det er enkelt for elevene å finne biblioteket. Skolebiblioteket har tre grupperom og ca. 70 arbeidsplasser. Skolebiblioteket er åpent fra kl. 08.30 til 20.00 mandag til torsdag, og fredag fra kl. 08.30 til 15.00. Vi er to bibliotekarer som jobber i skolebiblioteket, Anya og Elisabeth. Om ettermiddagene er det tilsynsvaktene som holder skolebiblioteket åpent for elevene. Mandager og onsdager har vi leksehjelp i skolebiblioteket fra kl. 13.30 til 20.00 med en tidligere elev som nå går realfag på UiO. Det er ca. 1200 elever på Fyrstikkalleen skole og 130 ansatte.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå (april)?
– Akkurat nå, i anledning Verdens bokdag 23.april, har vi hatt kåring av «Årets bibliotekvenn» blant elever og lærere. Vi deler prisen ut for positiv og entusiastisk bruk av skolebiblioteket. Ellers så er det jevnlig besøk av elever fra ungdomskolen som kommer med lærerne og skal ha seg en spennende og god bok å lese, mens på vgs. er det forberedelser til siste innspurt før skoleåret er ferdig med prøver og innleveringer. Vi har hver mandag «Ukens anbefaling» på Instagram. Dette for å gi leselyst til elevene, samt at vi jevnlig fornyer utstillingene vi har rundt i skolebiblioteket for å inspirere og hjelpe elevene til å finne aktuell litteratur. På tirsdagene er det strikking i skolebiblioteket med sosiallærer Iselin og sjakk på torsdagene med Jørgen, lærer på F21. Dette er sosiale tiltak som fungerer på tvers av alle trinnene. Kommende tirsdag skal vi på lansering av Skolebibliotekstandaren for Oslo vgs. på Foss videregående. Her har jeg vært så heldig å få være med i ressursgruppen som har jobbet med standarden både for vgs. og grunnskolen i Oslo.

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Jeg tenker at en skolebibliotekar har flere viktige oppgaver i møte med elevene. Vi skal være trygge voksne som elevene kan henvende seg til. Vi skal spre leselyst og leseglede. Hjelpe elevene å finne rett bok både til lystlesing og skolearbeid, samt å veilede elevene til å være kildekritiske.

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Elevene bruker skolebiblioteket til å jobbe med skolearbeid i grupper og alene, til lystlesing, leksehjelp, strikking, sjakk, henge med venner og å finne ro.

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Vi bruker ofte Instagram (@F21skolebibliotek) for å nå raskt ut til elevene med ny litteratur og litteratur vi tenker kan være inspirerende. Da har vi fast hver mandag «Ukens anbefaling» og ofte på fredagene «fredagspoesi». I tillegg blir lærerne innimellom brukt som leseforbilder. Da hører jeg om det er noen lærere som har lest noe bra i det siste og om de kan tenke seg å anbefale en bok videre. Anbefalingen legges ut på Infoskjermene som står rundt på skolen og på Instagram. Utstillingene i skolebiblioteket blir jevnlig byttet ut i forhold til om det er noen spesielle temaer trinn og klasser jobber med. Jobber elevene med demokrati og medborgerskap, har psykisk helse og livsmestring i fokus eller demokrati og medborgerskap, så finner vi frem noe som kan være aktuelt. Historieseksjonen på F21 bruker biblioteket aktivt, noe som gjør det morsomt å finne fram både historiebøker og skjønnlitteratur som speiler perioden.

– I starten av skoleåret er det biblioteksopplæring for elever på 8. trinn og VG1, og resten av skoleåret blir vi jevnlig spurt om vi har mulighet for bokprat med forskjellige klasser og trinn i forhold til de temaene de jobber med. Da bruker jeg gjerne Foreningen les! sine teksthefter, som Rein tekst og tXt, som inspirasjon for høytlesing. Samt spiller av bokanbefalinger fra #denboka og boktrailere fra YouTube.

– Hvert år har Fyrstikkalleen skole Litteraturuke, da er det fokus både på å skrive og den gode historien. Litteraturuken er ofte den siste uken i oktober i sammenheng med Halloween. Da setter vi opp Halloween-pynten i skolebiblioteket, henter frem skummel litteratur og heksehatten. Elevene får forfatterbesøk i klasserommet av forfattere som presenterer litteratur, har skrivekurs eller forteller spøkelseshistorier. Det er moro både for elever og ansatte.Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Jeg finner mye inspirasjon hos mine kollegaer i Oslo vgs. og et av prosjektene jeg har startet med etter inspirasjon fra Ingrid, på Elvebakken skolebibliotek, er Forundringspakke. Elever og ansatte kan melde seg på med en Formsundersøkelse hvor de svarer på noen spørsmål og så lager Anya og jeg bokpakker med to til tre bøker og en kjærlighet eller sjokolade. Dette har slått veldig godt ann og vi får formidlet litteratur ut fra hele samlingen, både dikt, skjønn- og faglitteratur.

Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Det beste med å jobbe som skolebibliotekar er ungdommene og litteraturen, ikke en dag er lik. I en skole så skjer det hele tiden noe nytt. Det er hvert år noen nye elever som skal veiledes og inspireres til å lese og bruke skolebiblioteket. Jeg synes det også er morsomt at det er en så god spredning i alderen på elevene som går på Fyrstikkalleen skole. Det gjør at man må finne litteratur som passer både Ida på 8. trinn og Ali på VG3.

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– Den største utfordringen for skolebibliotek i dag er kanskje å få de ressursene man trenger for å kunne drifte et godt skolebibliotek og bli innlemmet i skolens utviklingsplan. Da tenker jeg på at skoleledelsen setter av penger både til å ansette en faglært skolebibliotekar i full stilling, slik at elevene vil treffe en fagperson når de besøker skolebiblioteket, at skolebiblioteket er åpent hele skoledagen og har penger nok til å fylle skolebiblioteket med ny og aktuell litteratur. Fyrstikkalleen skolebibliotek er i så måte heldig, vi blir hørt og får ressurser til å drifte biblioteket på en god måte. Det vi kanskje kan kjenne litt på og savner, er å få tid til samarbeid med lærerne og de andre ansatte på F21 i en hektisk skolehverdag.

Har du tre boktips?
– Tre boktips, det er vanskelig for det er jo så mange gode bøker:

Hør her`a! av Gulraiz Sharif passer både for elevene på ungdomskolen og videregående, samt oss voksne. Boken har flere lag i seg, som jeg tenker treffer alle lesere.

Kjærlighetens Antarktisk av Sara Stridsberg var noe av det beste jeg leste i 2020. Den satt i lenge etter at jeg var ferdig med den. Fortelleren i boken forteller om sitt korte liv før hun døde og hvor vi blir kjent med hennes familie og hennes historie. Boken krever litt av leseren, men noen bøker har bare noe ekstra med seg i historiefortellingen.

Tvillingenes dagbok av Agota Kristof er en tynn roman om to brødre som blir plassert hos sin bestemor. Vi vet ikke hvor handlingen finner sted, men det er krig og brødrene bor med sin bestemor nær en grense. «Overlatt til seg selv går de i gang med å lære seg å leve, å skrive, å være grusom». Boken har fenget både gutter og jenter på F21 vgs., så er det fint å kunne anbefale også bok to (Beviset) og bok tre (Den tredje løgnen) i denne triologien.

Vil du bidra i denne spalten eller kjenner du noen vi bør kontakte? Send epost til les@foreningenles.no.