Skolebibliotekar: Berit Fikse

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet juni 13, 2022 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Navn: Berit Fikse
Skolebibliotekar på: Steinkjer videregående skole

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Steinkjer videregående skole har et stort og flott bibliotek som, sammen med kantina, har en kremplassering rett innenfor hovedinngangen. Vi har ei lang vindusrekke, noe som gir godt med dagslys, og vi har mange sitteplasser som inkluderer fire veldig populære sofaer.

– Vår gode beliggenhet gjør at mange elever og lærere bruker biblioteket i løpet av skoledagen. Statistikk fra årets første måneder viser at vi i snitt ligger på rundt 400 gjester hver skoledag. Dette er ikke unike brukere, da mange kommer innom flere ganger i løpet av dagen, men det sier noe om hvor populært biblioteket er. Og det er kjempeartig!

– Åpningstidene er 8-15.30 alle skoledager. Vi har rundt 950 ordinær elever og 300 voksenopplæringselever, og nesten 200 ansatte.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå?
– Nå er det innlevering av lærebøker seint og tidlig, og bestillinger til neste skoleår. Og utlån av lesestoff til sommerferien.

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Det er å lage et trygt og godt rom i skolen som inspirerer til leselyst og leseglede, både innen fag og fiksjon. Og at jeg spiller lærerne gode, gjennom samarbeid og tilrettelegging. Dessuten er jeg svak for å arrangere små og store aktiviteter. Med det får jeg elevene husvarme i biblioteket, og da blir jo veien til bøkene bokstavelig talt kortere.

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Mye! Skolearbeid, lesing, avslapping alene eller med venner, skjermtid, kort- og brettspilling, lån av: læremidler, bøker, mobil-lader, gradskive osv., arbeidstrening, vente på bussen, hente seg gratis kondomer, gruppearbeid, slå av en prat, en hvil i våre sofaer, research og arbeid med skoleoppgaver, spise matpakka si, håndarbeid, lytte til musikk (med headset). Ja, lista er lang og mangfoldig, akkurat som de fine elevene våre.

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Jeg leser (og lytter) veldig mange bøker. Det må til for å henge med, både på nytt og gammelt. Og så er det utstillinger og presentasjoner både fysisk og digitalt, men rett bok til rett person krever at bøkene formidles, og da blir god gammeldags samtale i Lesersørvis-ånd mye brukt i bibliotekhverdagen. I tillegg blir jeg så glad når jeg får komme inn i klasserom og lærerrom å presentere bøker, og det ser vi gang på gang at avler utlån. Og så er jeg en forkjemper for at lydbok også er lesing! Vi bruker mye penger på digitale bøker gjennom appen Bookbites.

– Det er også effektivt med aktiviteter og leseprosjekt, både sammen med lærere og i mer egenregi av biblioteket. Vi har hatt god oppslutning rundt leseaktiviteter som grøsserbingo i halloween og påskebingo nå nylig. Dessuten satser vi også mye på å inspirere ansatte til lesing, gjennom utvikling av samlinga og stille opp med lesetips når skolen har «kulturlunsj». Lesing avler lesing, og gode leseopplevelser har en fin tendens til å spre seg.

– Ja, og så har vi jo den nyoppstarta bokklubben vår, elevinitiert og fin! Her ser vi akkurat det samme, at elevene sprer goodreads både seg imellom og i andre omgangskretser. Herlig!

Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Vi gjør mye artig: Sjakkturneringer har vi fått til takket være samarbeid med Sjakk & samfunn, elevinitiert bokklubb er oppretta, og i forbindelse med Operasjon Dagsverk lagde alle skolens nesten 1000 (!) elever blackoutpoesi, med utstilling og premiering. Det var så kult! Men om jeg skal trekke fram ett prosjekt så må det bli halloween-prosjektet vi i høst kjørte for elevene på VG1 studieforberedende. Her lagde norsklærerne og biblioteket et «grøss og gru»-opplegg, blant annet med et åsted i biblioteket. Elevene fikk undersøke åstedet og se en nyhetssending med en åpen slutt, og så skrev de hva som hadde skjedd med en forsvunnet elev, sist sett i biblioteket. En av historiene innebar at bibliotekaren hadde lagd pølse av gutten på kjøkkenet til Restaurant og matfag. Nydelig kreativt!

Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Vet du, det er egentlig alt! Det å være skolebibliotekar ved en skole som Steinkjer videregående skole synes jeg er en fantastisk jobb. Men om jeg må velge en ting så er det elevene. Det å få være der for dem både i glade og andre dager, både når det haster og når de har god tid. Og det å få lytte til deres leseropplevelser. Jeg lærer så mye av elevene våre!

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– Det å drive gode bibliotek koster penger, og det gjelder både skolebibliotek og andre bibliotek. Det trengs penger til både bemanning og innkjøp. For vi må ikke glemme at bøker er ferskvare, både når det gjelder fysiske bøker og digitale bøker/læremidler. Derfor, skal man ha gode bibliotek, så trengs det at bibliotek blir satsa på. Og det mener jeg helt oppriktig er veldig god økonomi, ikke minst på lang sikt!

Har du tre boktips?
– Mørkalven: Alene av Helen Kaldheim – en skikkelig bra (og norsk!) manga. Handler om rasisme og hvordan vi er mot hverandre i og etter krig – høyaktuelt, dessverre.

– Å vanne blomster om kvelden av Valérie Perrin, en type bok som jeg skulle ønske at jeg kunne lese for første gang igjen. Minner meg (selv om de er veldig forskjellige) om Der krepsene synger. Perfekt for oss som liker spennende dramaromaner med handling over mange år.

– Våke over dem som sover av Sigbjørn Skåden. Den ble utgitt i 2014, men jeg leste den først nå i påska. Og dette er en roman som provoserte og rev tak i meg på en skikkelig bra måte.

– …og så elsker jeg Heartstopper som akkurat nå er sluppet på Netflix – men husk å lese serien også!

Vil du bidra i denne spalten eller kjenner du noen vi bør kontakte? Send epost til les@foreningenles.no